Dristig børst

I disse dager lanserer en av Norges mest tradisjonelle merkevarebedrifter sin største norske og internasjonale satsing noensinne. To år og 14 millioner kroner har det kostet å utvikle tannbørsten T42.

En patentert, sirkulær bustkonfigurasjon med ulike vinkler på busta, samt bruk av transparent gummi i skaftet, har komplisert produksjonsprosessen. Investering i nytt sprøytestøp-verktøy ved produksjonsavdelingen på Flisa, utgjør følgelig den dyreste delen av produktutviklingskostnadene, opplyser produktutvikler Bård Andresen i Jordan.

Ergonomisk

T42 har dessuten fått ergonomiske egenskaper, som innebærer at skaftet gir etter ved for hard tannpuss. Transparent gummi brukes for å visualisere den ergonomiske funksjonen som ligger i børsten, samtidig som det er et viktig designaspekt.

– I dag er det en trend at kundene gjerne vil se inn i produktet eller funksjonaliteten, sier industridesigner Geir Øxseth. Han har designet tannbørsten sammen med sin industridesigner-kone Hilde Angelfoss. Emballasjen har fått en form som skal visualisere tannbørstens egenskaper, og er utviklet av designbyrået Design Bridge i England.

Ny tenkemåte

For Jordan, med over 160 års tradisjon innen produkter til munnhygiene, rengjøring og maling, representerer T42 en ny måte å jobbe på.

– Vi har integrert flere aspekter i produktutviklingsfasen. Industridesign, ergonomi, emballasje, markedsføring, kommunikasjon og presentasjon i butikk har spilt sammen, og resultert i et konsept framfor bare et produkt. Dette er måten vi vil jobbe på fremover, for å møte den internasjonale konkurransen, forteller avdelingssjef Tom. A. Ingvoldstad.

I første omgang skal nyvinningen gjenerobre tapte markedsandeler i våre nordiske naboland samt Nederland, i tillegg til å befeste stillingen på hjemmemarkedet. I neste omgang står andre europeiske markeder for tur. Jordan investerer 60 millioner kroner på den forestående multimedia markedskampanjen.

Dristig

Den mest kritiske beslutningen falt i fjor høst, da Jordan bestemte seg for å trekke markedslederen gjennom 30 år til fordel for T42. Den klassiske tannbørsten har solgt over 400 millioner eksemplar, og sto i fjor for mer enn 40 prosent av selskapets omsetning.

– Dette var uten tvil den tøffeste beslutningen i hele prosjektet, sier Ingvoldstad.

Med nykommeren, som rett og slett er døpt etter prosjektnavnet sitt, Tannbørste Nr. 42, dobles prisen til cirka 30 kroner.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå