UHELDIG: Det vil være uheldig å gå inn i en ny NTP-periode med for lite penger i tilsyn/driftsdelen i Statens vegvesen, for så å saldere utgiftene over vedlikeholdsbudsjettet i etaten, sier daglig leder i Asfalt entreprenørenes Forening, Arne Aaberg. (Bilde: Truls Tunmo)

– Drift må skilles fra vedlikehold

  • Bygg

Dette mener daglig leder i Asfaltentreprenørenes Forening, Arne Aaberg.

– Beløpene som budsjetteres innenfor post 23 i statsbudsjettet, er en samlet post. Det vil være uheldig å gå inn i en ny NTP-periode med for lite penger i tilsyn/driftsdelen i Statens vegvesen, for så å saldere utgiftene over vedlikeholdsbudsjettet i etaten. På den måten vil det ikke la seg gjøre å håndtere slitasje og forfall veiene blir utsatt for, sier Aaberg til Teknisk Ukeblad.





Vilrid Femoen, leder for Politikk og Strategi i Opplysningsrådet for Veitrafikken.
– Overholder ikke veikrav Vilrid Femoen i OFV vil ha tilsyn og drift skilt fra veivedlikeholdet i budsjettene. Truls Tunmo

– Overholder ikke veikrav

Det samme mener leder for politikk og strategi i Opplysningrådet for Veitrafikken (OFV), Vilrid Femoen.

– Budsjettpostene i Statens vegvesen må deles. Tilsyn/drift må skilles fra vedlikeholdsbudsjettet for å kunne gjøre etterslepet i veistandarden mindre, sier Femoen.

Hun kritiserer også at revidert statsbudsjett ikke bevilger mer penger til å reparere veiene.

– Revidert må brukes til det det er tenkt til, nemlig å bevilge mer penger til uforutsette utgifter. Dette gjøres i andre sektorer, men i veldig liten grad i innenfor post 23 i statsbudsjettet. Kravene i vedlikeholdshåndboka til Statens vegvesen blir svært ofte ikke overholdt på grunn av at det ikke er mer penger igjen i vedlikeholdsbudsjettet, sier Femoen.





Stortingsrepresentant Øyvind Halleraker (H).
– Nødvendig med skille Høyres Øyvind Halleraker vil også ha budsjettene skilt. Falch, Knut

– Nødvendig med skille

Øyvind Halleraker (H) i transportkomiteen på Stortinget, mener at det må være et budsjettskille mellom drift/tilsyn og vedlikehold.

– Dette er helt nødvendig, ikke minst fordi Høyre ønsker å etablere et eget vedlikeholdsfond på 50 milliarder kroner som er ment for å ta igjen det enorme etterslepet på veiene. Det er flaut at et land som Norge er nummer 48 av 134 land på veistandard i en rapport til World Economic Forum i 2008/2009. Blant andre er land som Botswana, Namibia og El Salvador rangert foran oss, sier Halleraker.





– Ingen stor sak

Trafikkdirektør i Statens vegvesen, Kjell Bjørvig, er uenig.

– Nei, jeg synes vedlikehold og driftsbudsjettet ikke skal skilles. Dette er ingen stor sak. Det vil alltid variere hvor mye som går med til drift, og da må vi prioritere dette, sier Bjørvig.

Asfaltpenger sier han er øremerket, i større grad enn penger til reparasjoner av bruer og tunneler.

– Det som er øremerket asfaltering får vi ikke bruke til noe annet, og her har vi jevnlig rapporteringsplikt om hva som blir brukt. Dessuten ser jeg lyst på neste NTP-periode hvor det er satt av flere hundre millioner kroner mer årlig enn i dag til vedlikehold og drift. Men jeg er enig at det i dag totalt sett må bevilges mer penger til veier enn i dag, sier Bjørvig.