OLJE OG GASS

Dolphin-matros: - Forholdene var betenkelige

Bourbon Dolphin i byggedokk på Ulstein Verft i juni 2006. I oktober samme år ble skipet døpt og overlevert Bourbon Offshore Norway, og i april 2007 kantret det.
Bourbon Dolphin i byggedokk på Ulstein Verft i juni 2006. I oktober samme år ble skipet døpt og overlevert Bourbon Offshore Norway, og i april 2007 kantret det. Bilde: Anders J. Steensen
Mona Strande
19. juni 2007 - 13:02

- Båten hadde allerede slagside til babord og kjettingen slo over til babord med et kjempesmell. Det var 4-6 meter høye bølger og sterk vind, forteller matros Egil Atle Hafsås, som er den første av mannskapet som forklarer seg for granskingskommisjonen i Ålesund.

Grenset til uforsvarlig

- Vi snakket om at det var på grensen til det forsvarlige, men jeg følte ikke situasjonen truende der og da. Først i ettertid har jeg vurdert forholdene som betenkelige, sier Hafsås, ifølge Sunnmørsposten.

Matrosen merket at maskinene gikk for fullt og at båten slet med å holde posisjonen. Han forteller at det var så mye sjø inn på dekk at babord side delvis var dekket av sjø kontinuerlig. Det var derfor han reagerte da babord styrepinne ble kjørt opp.

- Jeg tenkte at "det har de vel ikke tenkt å gjøre". Båten lå jo allerede med sterk slagside. Men så senket de den ene senterpinnen. Den gikk ikke helt ned på grunn av presset fra kjettingen. Men så smalt det høyt og kjettingen fór over til babord pinne.

Skled i sjøen

Det tok ikke lang tid før båten krenget 45-50 grader, og matrosen løp for å hente en redningsvest. På veien møtte han en person på vei ut av messa.

- Jeg hørte at en sa " Hva skjer. Hvorfor slakker de ikke ut?" forteller Hafsås.

Deretter skled han ned i sjøen, og måtte holde seg fast i en container til han ble reddet.

Mye ødelagt utstyr

På spørsmål fra Granskingskommisjonen bekreftet Hafsås at Bourbon Dolphin hadde ødelagt mye utstyr like før ulykkesdagen.

- Vi ødela en del "J-kroker" og "grapplere" og måtte byttes ut disse i Lerwick. En av J-krokene som slet hadde kapasitet på 250 tonn. Jeg vet at skipperene ringte inn til land for å sjekke om "tension controllen" var god nok, sier Hafsås.

Ifølge Sunnmørsposten bekreftes dette også av matros Per Jan Vik, som også har forklart seg i Ålesund rådhus i dag.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.