Planen var at "Bourbon Dolphin" bare skulle være et hjelpefartøy, men den opererte som hovedfartøy da den veltet nordvest for Shetland 12. april.
Vil ha svar
Rollefordelingen må ha blitt endret, og Bourbon Offshore-direktør Trond Myklebust vil ha svar på hvorfor.
- Jeg har ikke noe entydig svar på hvorfor skipet ble omdefinert fra hjelpefartøy til hovedfartøy. Jeg vet heller ikke når det skjedde. Det eneste vi vet er at det ble slik. Båten tok på seg jobben. Det blir en omfattende jobb å finne ut hva som var årsaken. Det er noe de som skal granske dette bør se på, sier Myklebust til Sunnmørsposten.
Ikke forsvarlig
Oljeselskapet Transocean, som eier riggen, har ikke villet uttale seg etter ulykken. Under sjøforklaringen i Ålesund onsdag var de representert ved advokat Øystein Horneland.
Han skulle ønske styrmannen ble avhørt på nytt, for kanskje å kunne få svar på hvorfor "Bourbon Dolphin" fikk andre oppgaver.
Ifølge Sunnmørsposten mener Horneland at det er åpenbart at det ikke var forsvarlig å la "Bourbon Dolphin" operere med de vektene skipet ble utsatt for rett før det veltet.