Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin ved kai, Ulstein verft 2006. Bourbon Orca med det nye X-Bow-designet ligger bak. Torsdag 12. april 2007 kantret skipet og ble liggende med bunnen i været. Søndag 15. april sank skipet. Åtte personer omkom. Fartøyet jobbet med å dra opp ankrene til Transocean Rather da ulykke inntraff. (Bilde: Bourbon Offshore Norway)

Dolphin-forliset: Skulle bare assistere

- Nå har vi fått dannet oss et bilde av hva som har skjedd, men vi vet ikke hva som er årsaken til at det har skjedd, sier administrerende direktør Trond Myklebust, Bourbon Offshore Norway, etter gårsdagens sjøforklaring.

Fredag nedsettes en granskningskommisjon som får i oppgave å finne svar på de mange ubesvarte spørsmålene.

Diskutert slepekraft

Ingen har foreløpig kunnet forklare hvorfor Bourbon Dolphin var ansvarlig for å sette ut ankeret til Transocean Rather-plattformen.

Slepekraften til det mindre ankerhåndteringsfartøyet var tema allerede da det ble chartret for oppdraget. Den gang ble det bestemt at Bourbon Dolphin bare skulle assistere andre skip, skriver Sunnmørsposten.

- Alt var basert på at Bourbon Dolphin skulle være et assisterende fartøy, sa Frank Reiersen i sin forklaring.

Han var kaptein på det skiftet som hadde fri da ulykken skjedde, og hadde vært med da skipet ble forberedt for oppdraget.

Hadde aldri øvd

Sammen med forklaringen til førstestyrmann Geir Syversen, ga kapteinen viktig informasjon til de som skal etterforske årsaken til havariet.

Syversen kritiserte manøvrene til hjelpebåten Highland Volour, og antydet at avgjørelsen om å senke den indre styrepinnen var årsaken til at Bourbon Dolphin fikk slagside og til slutt gikk rundt.

På toppen av det hele virket heller ikke systemet som skulle løse ut ankerkjettingen.

Av forklaringen til Per Jan Vike kom det frem at man aldri hadde øvd med nødutløseren eller styrepinnene.