Tidsriktig multimediepresentasjon av fagene har erstattet tradisjonelle brosjyrer, og lærere fra avdelingen har drevet aktiv markedsføring i ungdomsskolene.
Innsatsen har gitt resultater: Pågangen av søkere til fagene har økt kraftig, og nye klasser er opprettet i vestlandsfylket. For skoleåret 2000–2001 hadde Hordaland dobbelt så stor søknad til Tekniske Byggfag som Oslo/Akershus.
– CD-presentasjonen bruker ungdommens eget språk, er mer spennende og får frem at også tradisjonelle byggefag har datateknologi i seg, forklarer Magne Lønningen i CD-prosjektgruppen ved Bergen Yrkesskole.
Vitaminsprøyte
Lønningen mener satsingen også har virket som en vitaminsprøyte for lærerne: – Vi har vært tvunget til å hente frem det beste i fagene, og vi har prøvd å se ting fra ungdommenes synsvinkel.
CD-rom prosjektet setter rekrutteringsarbeidet på et nytt spor, der samarbeid mellom skole og næringsliv er stikkord. Hordaland fylkeskommune og bransjen har delt kostnadene, mens prosjektering og koordinering har vært Bergen Yrkesskole sitt ansvar.
– Vi opplever en vinn-vinn situasjon. Elevene får en god, nyttig og tidsriktig presentasjon av Tekniske Byggfag og hvilke muligheter disse fagene gir. Skolene får en viss stabilitet i rekrutteringen, og bransjene får en god eller bedret rekruttering til sine fag, sier Magne Lønningen.