Fra produksjonen av Coca Cola på Lørenskog i Akershus (Bilde: Coca Cola)
Administrerende direktør Ignace Corthouts i Coca Cola Enterprises Norge ved operatørpanelet i en av produksjonshallene. (Bilde: Coca Cola)
Fra produksjonen av Coca Cola på Lørenskog i Akershus (Bilde: Coca Cola)
Fra produksjonen av Coca Cola på Lørenskog i Akershus (Bilde: Coca Cola)

Coca-Cola

Doblet produksjonseffektiviteten

Ved å gå fra korrektivet til forebyggende vedlikehold har Coca-Cola i Norge økt produksjonseffektiviteten fra 46 til 93 prosent.

  • Nyhetsbrev

Coca-Cola Enterprises Norge

Selskapet har hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av det amerikanske konsernets produkter i Norge siden 1997

De har 700 ansatte og er i dag Norges største leverandør av alkoholfrie drikker, med et produksjonsvolum på 290 millioner liter i året.

Arbeidet med å gå fra korrektivitet til forebyggende vedlikehold gjennom hele produksjonsprosessen startet i 2006.

Coca-Cola Enterprises Norge AS har i samarbeid med Prevas gått fra korrektivet til forebyggende vedlikehold gjennom hele produksjonsprosessen. Dette har ført til høyere produksjonseffektivitet og lavere produksjons-, vedlikeholds- og energikostnader. På sitt beste leverer nå fabrikken et resultat opp mot 93 prosent produksjons­effektivitet mot 46 prosent i 2009.

Fire suksessfaktorer

– Siden 2006 har vi arbeidet strukturert og langsiktig med målet om å bli best, forteller André Nilsen Ibenholt, sjef for Utilities & Facilities på Coca-Cola Enterprises i Lørenskog. Han trekker frem fire viktige faktorer for suksessen.

  • Integrasjonen mellom Infor EAM og selskapets ERP-system SAP førte til at vedlikeholdet ble en mer integrert del i hele produksjonsprosessen.
  • Enkel og logisk struktur på maskinene. Det tok tid å bygge opp strukturen manuelt, men det har man igjen for nå med all informasjon om utstyret samlet på ett sted.
  • Omorganisering og mer planlegging – vedlikeholdsfunksjonen har fått en tydeligere rolle i organisasjonen og ved hjelp av Infor EAM har det blitt enklere å planlegge og følge opp hva som skal gjøres – hvor og når.
  • Analyse og evaluering av vedlikeholdet – med hjelp av KPIer (Key Performance Indicators) i Infor EAM og grafisk visualisering i Qlikview blitt enkelt for ledelsen å planlegge oppfølging av vedlikeholdet.

Nilsen Ibenhold mener analysebiten er det beste med systemet.

– Den hjelper oss å finne forbedringsmulighetene på vår vei mot World Class Maintenance.

Les også: Vil bli verdensmestre på fiskefôr

EAM Connector

EAM Connector er et enkelt og selvforklarende grensesnitt for smarttelefoner og nettbrett utviklet av Prevas (tidligere Psiam). Med dette ble vedlikeholdssystemet på anlegget i Norge mer tilgjengelig, og med økt brukervennlighet økte bruken. Det er viktig at det er hurtig og enkelt å bruke, for de involverte skal rapportere alt de gjør i systemet og også registrere de minste feilene.

 – Med EAM Connector på en iPad har alle tilgang til grunnfunksjonene i Infor EAM med all informasjon. Og om de trenger det kan de ta bilde av feilene de rapporterer der og da, konstaterer André Nilsen Ibenholt.