arkivnyheter

Diskret åpning av Bjørvikatunnelen

28. apr. 2010 - 01:37

Det er det østgående løpet i Bjørvikatunnelen som er fullført. Det er 1 100 meter langt og har tre gjennomgående felt, pluss utvidelser i forbindelse med ramper. Løpet brukes av trafikanter på veg fra Festningstunnelen til Ekebergtunnelen. Disse kan nå kjøre fra Filipstad til Lodalen, en strekning på mer enn fire kilometer, nesten uten å se dagslys.

Det vestgående løpet åpnes i september. Før den tid blir senketunnelen under Skansenløpet i Trondheim ferdig - helt ferdig. Lokalpatrioter får krangle om hvilken by Norges første senketunnel ligger i.



Bare 20 % reduksjon

De som måtte håpe på en drastisk trafikkreduksjon på E 18 i området rundt operaen og Oslo S, vil bli skuffet. Vegvesenet regner ikke med mer enn 20 prosent reduksjon i første omgang. Det skyldes ikke bare at vestgående trafikk fortsatt går her, også trafikk fra Festningstunnelen til Mosseveien må kjøre rundt Bjørvika inntil videre. I tillegg kommer trafikk til og fra sentrum. Den blir ikke borte.

Etter omleggingen 26. april går Festningstunnelen rett over i Bjørvikatunnelen. Før det kunne skje, måtte en del av østgående løp i Festningstunnelen senkes. Det var en komplisert jobb som måtte gjennomføres mens trafikken gikk. For å gjøre det mulig ble antall felt gjennom tunnelen redusert fra seks til fire i fjor høst.



Tre brede blir fire smale

Nå er det en bit av vestgående løp som skal senkes. Det skjer i to etapper. Den aktuelle strekningen blir delt på langs. Det vil bli opprettholdt to felt gjennom løpet så lenge arbeidet pågår. Dette er mulig ved å snevre inn feltene. De opprinnelige tre feltene er så brede at de gir plass til fire smale felt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Bli fastgiver og vinn reise til Tanzania

Når vestgående løp av Bjørvikatunnelen åpnes i september, blir det tre gjennomgående felt bortsett fra i overgangssonen til Festningstunnelen hvor det blir to smale felt inntil videre. Samtidig blir rampen fra Bjørvikatunnelen til E 18 Mosseveien tatt i bruk, og Mosseveien blir flyttet fra havneområdet tilbake til sin permanente trasé. Dermed kan de provisoriske bruene over Østfoldbanen demonteres. Grønliatunnelen som gir forbindelse til lokalvegene øst for Bjørvikatunnelen, blir også åpnet i september.



Bispelokket rives

Men det skjer også forandringer som vil gjøre det vanskeligere å ta seg fram for noen. Når begge løp av Bjørvikatunnelen er åpne, vil det ikke lenger være mulig å komme inn på Festningstunnelen der denne kommer opp i dagen ved Havnelageret. Nedkjøringen blir stengt fram til november neste år da nye av- og påramper skal være klare til bruk.

Før den tiden er det flere milepæler som skal rundes. I november i år skal tilpasningen mellom de vestgående løpene i Bjørvika- og Festningstunnelen være ferdig, slik at det blir tre sammenhengende felt i begge retninger uten noen innsnevring.

På forsommeren neste år skal Nordenga bru over sporene på Oslo S være ferdig, og en stund senere begynner rivingen av Bispelokket. Først ved årsskiftet 2013/2014 er hele vegsystemet i Bjørvika ferdig.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.