T2

Digital TV-bursdag

FILM TIL FOLKET:
Kommunikasjonsdirektør Svein Ove Søreide og adm. dir. Espen Torsby i Riks-TV gleder seg over den nye PVR-boksen som er fundamentet i den kommende film- og serietjenesten deres.
FILM TIL FOLKET: Kommunikasjonsdirektør Svein Ove Søreide og adm. dir. Espen Torsby i Riks-TV gleder seg over den nye PVR-boksen som er fundamentet i den kommende film- og serietjenesten deres. Bilde: orv
2. sep. 2008 - 10:28
Vis mer

RiksTV feier et-årsdag og konstaterer at de har oppnådd 235 000 kunder det første året.

Det har de klart selv om digitaliseringen bare er gjennomført i halve landet er digitalisert på TV-siden.

65 prosent av kundene deres er blitt abonnenter på den såkalte Rikspakken, mens resten benytter seg av gratiskanalene med TV2.

Halv millionmål

Det er solgt 310 000 mottakere som tyder på at mange har flere enn TV-er hjemme og på hytta. Selskapet er godt på vei mot målsettingen om en halv million kunder i løpet av fem år siden under halvparten av landet ennå er digitalisert.

Nattarbeid

—Første halvår neste år kommer vi med et nytt tilbud til kundene våre. Vi vil utnytte den ledige kapasiteten om natten til å laste ned filmer, serier og andre programmer, som de kan velge fra når de ønsker, sier adm. direktør i Riks-TV, Espen Thorsby.

Den nye tjenesten forutsetter en PVR, det vil si en mottakerboks med innebygget harddisk. Den første modellen fra Grundig er nå på vei ut på markedet med 500 GB harddisk.

Mange filmer

De som abonnerer på denne tjenesten kommer til å få tilgang til rundt nye 250 filmer årlig. Mange av dem vil komme i HD-kvalitet og med full 5.1-lyd.

— Vi vil fornye filmene og programmene etter hvert slik at de eldste skiftes ut med nye hele tiden. Kundene kan se dem så mange ganger de vil, og når det passer dem, og de kan fritt ta med seg boksen, f. eks. på hytta, og se dem der. Tilsvarende tjenester finnes i det belgiske og polske bakkenettene hvor det er blitt veldig populært, sier kommunikasjonsdirektør Svein Ove Søreide.

Nesten over alt

Riks-TV.sjef Espen Thorsby hvder at ingen av konkurrentene slår dem på tilgjengelighet der det digitale bakkenettet er åpnet.

- Vi når 98 prosent av husstandene og 87 prosent hyttene og de fleste campingplassene. Gjennom de 1100 forhandlere våre og de mange installatører som også selger produktene våre har folk veldig god tilgang på produktene, sier Thorsby.

Borettslaget

Riks-TV er ikke fornøyd med å bare være tilgjengelig hos folk med vanlig antenne. Nå vil de også markedsføre seg mot borettslag. Det vanlige er at de har egne kabel-TV-anlegg hvor abonnementet er bakt inn i husleien.

—Ofte har de en eksklusiv avtale med en innholdsleverandør. Det er ingen ting i veien for at folk kan få valget mellom flere og vi ønsker å bli et av alternativene, sier Thorsby.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Konkurransen virker

— Etter at vi kom på banen for et år siden har de andre konkurrentene gjort veldig mye for å bedre sine tilbud. Det har skjedd mer i dette markedet enn på veldig mange år som har kommet seerne til gode. Canal Digital og Viasat har endelig blitt enige om at begge kan sende TV2 og TV 3 og de har gjort kanalplanene sine bedre. Det hadde neppe skjedd uten oss, sier Thorsby

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.