Dieselløs GTI

Dreiemomentet i den nye bensinmotoren er foreløpig ikke oppgitt, importøren synes ikke det er viktig. For GTI-gutta er hk Gud.

Med en standard sekstrinns manuell girkasse, akselererer det nye leketøyet fra 0 til 100 km/t på 7,2 sekunder. Det er også mulig å få bilen med DSG-girkassen (Formel 1 teknikk), og da når Golf GTI 100 km/t etter bare 6,9 sekunder. Og UP gleder seg.... .

Direkte bensininnsprøyting sørger for at bilen tross alt har et moderat bensinforbruk: Den firesylindrede motoren bruker ikke mer enn 0,8 liter per mil i snitt, dvs. om du ikke kjører med flatt jern hele tiden.

Lave linjer, en aggressiv sort grill med rød omramming, hekkspoiler, 17-tommers hjul og synlige, røde bremsekalipere er klare " her-kommer-jeg"-signaler.

Sammenlignet med tidligere versjoner av Golf GTI skiller den nye seg designmessig langt mer fra standardutgaven.

Da Golf GTI kom for første gang i 1976, skulle den bare bygges i 5.000 eksemplarer over en begrenset periode, og fargene skulle bare være sølv og rød. Men GTI ble en kjempesuksess: Gjennom fire generasjoner GTI er det produsert over 1,5 mill. biler.

Den nye Golf GTI lanseres i Norge i desember. Men altså ikke med VW's råsterke dieselmotor, noe som kunne ha vært et fikst slag for dieselteknikken.

GTI diesel hadde virkelig vært en øyeåpner, VW!

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå