Enis flytende produksjonsenhet som skal ut på Goliat-feltet i Barentshavet er nå inne i ferdigstillingsfasen ved Hyundai-verftet i Sør-Korea. Bildet av Goliat FPSO er tatt i midten av januar. (Bilde: Eni Norge)

Goliat FPSO

Dette kan true Goliat-levering i mai

Ptil har i to år advart om fasen Goliat-prosjektet er i nå.

Goliat-feltet

  • Goliat er det første oljefeltet som bygges ut i den norske delen av Barentshavet.
  • Rettighetshavere er Eni Norge (operatør) med 65 % og Statoil med 35 %.
  • Anslåtte oljereserver er 174 millioner fat.
  • Feltet skal bygges ut med en flytende rund plattform, såkalt FPSO, designet av Sevan Marine.

Kilde: Eni Norge

Eni er nå inne i ferdigstillingsfasen for Goliat-flyteren. Bransjen er spent på hvorvidt flyteren blir skipet ut fra verftet i Sør-Korea i mai, slik Eni sier er planen, og eventuelt i hvilken tilstand den da vil være i.

Forhold som kan gi «store utfordringer i ferdigstillelsesfasen» er nettopp en gjenganger i Petroleumstilsynets revisjonsrapporter fra Goliat-besøkene de siste årene.

Informasjonssjef Inger Anda i Petroleumstilsynet (Ptil) bekrefter for Teknisk Ukeblad at det har vært en del avvik ved Goliat-tilsynene, og at de har uttrykt bekymring for at det blir forsinkelser.

– Det er det som ligger bak formuleringene i tilsynene, sier hun.

Les også: – Dette er datoen for Goliat-overlevering

Vil unngå Yme-situasjon

17. mars skal Ptil i møte med Eni og Statoil. Bakgrunnen for møtet er fremdriften i prosjektet, bekrefter Anda.

Ifølge Ptil-informasjonssjefen er det svært viktig for dem å unngå situasjonen som Yme-plattformen havnet i, der mye av ferdigstillingen måtte gjøres offshore og ikke ved et verft.

Yme-plattformen skal for øvrig skrotes uten å ha produsert en dråpe olje.

– Vi er opptatt av at innretningen bør ferdigstilles ved land, og ved et verft. Vi vil påvirke så langt som mulig til det, for å unngå en ferdigstilling offshore, sier Anda.

Har det vært signaler på noe annet enn ferdigstilling ved et verft?

– Ja, det har vært andre signaler. Men nå avventer vi informasjon fra møtet 17. mars, sier hun.

Installerte feil utstyr

For tiden jobbes det døgnet rundt for å få ferdig flyteren i Korea.

Siste gang Ptil sjekket Goliat-flyteren var i april 2013. De fant da et avvik fra regelverket for sikkerhetssystemer, som gjaldt såkalt barrierestyring.

Blant annet fant Ptil-ekspertene at det var montert utstyr som viftemotorer og varmeelementer uten Ex-godkjenning på flyteren, utstyr som ikke var godkjent for bruk i eksplosjonsfarlige områder.

Eni bekrefter nå at dette utstyret er skiftet ut. Ptil advarte etter tilsynet om store utfordringer med å ferdigstille Goliat-flyteren.

«Avviket gjelder mangelfull forståelse og etterlevelse av Enis system for styring av barrierer på Goliat FPSO, noe som kan medføre store utfordringer i det videre arbeidet med ferdigstilling, uttesting og idriftsettelse», skrev ingeniørene i Petroleumstilsynet i rapporten.

Les også: Zidane-gass for 38 milliarder kan bli liggende i bakken

Enis plan er å starte produksjonen på Goliat-feltet i Barentshavet i fjerde kvartal 2014. Eni

Advarte i 2012

Året før, i mars 2012, var det samme revisjonslaget fra Ptil på Hyundai-verftet i Ulsan. Da advarte de nettopp om at utstyr med feil Ex-kategori kunne bli installert på flyteren.

Gjennom en stikkprøve fant de at krav til eksplosjonsbeskyttelse for mekanisk utstyr ikke var spesifisert i innkjøpsdokumenter.

Også dette var et tilsyn av sikkerhetssystemene på installasjonen. Til sammen fant revisjonslaget fire avvik. Også i 2012 pekte tilsynet på store utfordringer med å ferdigstille flyteren.

«Mangelfull konkretisering og detaljering av Goliat spesifikke ytelseskrav kan gi store utfordringer i ferdigstillelsesfasen og videre i drift- og vedlikeholdsfasen», skrev tilsynet i begrunnelsen for et avvik, som gjaldt barrierestyring på flyteren.

Fem måneder senere, i august 2012, varslet Eni om at prosjektet ble nær ett år forsinket på grunn av forsinket levering av flyteren.

Problemer med dokumentasjon

Teknisk Ukeblad har tidligere avdekket at Goliat-prosjektet sliter med dokumentasjon og informasjonsflyt.

Eksperter fra Ptil har seks ganger besøkt Hyundai-verftet i Ulsan for å føre tilsyn med Goliat-flyteren. Flere av tilsynene har fokusert på sikkerhetssystemene til installasjonen, såkalte tekniske og operasjonelle barrierer.

Under et tilsyn av driftsforberedelsene for Goliat-prosjektet ved Eni Norge på Forus i mars 2013 påpekte revisjonslaget at det er betydelig rom for forbedring av samhandling og informasjonsflyt mellom prosjektet og driftsorganisasjonen. Revisjonslaget påpeker at dette kan føre til forsinkelser.

«Ettersom prosjektet besitter mangelfullt dataunderlag fra utstyrsleverandørene, vil følgelig ferdigstilling av viktige driftsdokumenter og driftsforberedelsesaktiviteter også lide under dette», skrev Ptil.

Også under dette tilsynet gjentok revisjonslaget at «mangelfull konkretisering og detaljering av Goliat FPSO spesifikke ytelseskrav kan gi store utfordringer i ferdigstillelsesfasen og videre i driftsfasen».

Les også: Her er alle feltene som planlegges på norsk sokkel

Mai fortsatt målet

På spørsmål om Eni har merket noe til utfordringene Ptil har advart mot og hva de har gjort for å møte dem, svarer Eni følgende.

– Som tidligere bekreftet, har det vært utfordringer blant annet knyttet til dokumentasjon og informasjonsflyt. Derfor arbeider et bredt utvalg av fagdisipliner sammen for å løse disse utfordringene, skriver kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni i en epost til Teknisk Ukeblad.

– Blant annet blir ferdigstillelses- og uttestingsprosedyrer gjennomgått for å sikre at FPSOen møter alle regelverkskrav. I tillegg har vi satt inn større ressurser for å følge opp leverandørene, fortsetter han.

Enis mål er fremdeles at FPSOen skal ferdigstilles innen mai ved verftet i Korea.

Er dere i rute for å rekke dette?

– Store ressurser er satt inn for å klare ferdigstillelse innen mai. Det er målet vi jobber for å nå, skriver Wulff.

Ros for åpenhet

Ptil-informasjonssjefen sier for øvrig at det virker som at Goliat-lisensen tar signalene som Ptil gir.

– Vi oppfatter at våre signaler blir tatt til etterretning i Eni og i lisensen. De har stor interesse av ferdigstillelse av prosjektet, sier Anda.

I alle tilsynsrapportene får Eni ros for åpenhet, samt godt tilrettelagte tilsyn.

Anda forteller også at de kommer til å trappe opp møtevirksomheten utover våren med utgangspunkt i ferdigstillelsesfasen. Det er også planlagt flere tilsyn med Goliat. Blant annet var ett av tilsynene planlagt til juni.

– Det ene tilsynet går på sluttdokumentasjon for konstruksjon og maritime systemer. Men om det blir i juni eller ikke, avhenger av hva slags situasjon det er for Goliat, sier Anda.

Les også:

Så mye olje og gass er det igjen på norsk sokkel

Fyrte opp Rev for å sende Varg-gass til utlandet

– Bruker dobbelt så lang tid på å bore som for 20 år siden