T2

Dette er VM-ballen

Årets VM-ball er rundere enn noen gang.
Årets VM-ball er rundere enn noen gang.
9. des. 2009 - 21:45
Vis mer

MÜNCHEN: Før nøyde man seg med å sy sammen en masse en lapper av kunstlær rundt en gummiblære og kaste den ut på banen. Men så ble det vitenskap.

Teknisk Ukeblad fikk være med når Adidas, som er den offisielle produsenten av VM-fotballen til Fifa, avduket den store nyheten. Og vi kan bevitne for at det ligger mye forskning og utvikling bak en ny VM-fotball.

Tradisjonsrik

Det er ikke første gang Adidas leverer baller til VM. Det har de gjort siden 1970. Nå har de avduket siste modell: Jabulani, som betyr ”feiring” på zulu.

Det er fire år mellom hvert fotball-VM og i mellomtiden kommer det EM og andre arrangementer.

Det betyr at ingeniørene kontinuerlig ser mot neste mesterskap og tenker på hvordan de kan forbedre egenskapene.



Utfordringen ROBOTSPILLER: For å teste ut fotballer og fotballsko har Adidas bygget en sparkerobot. Den kan gi nøyaktig samme avsprk gang etter gang og kan sparke ballen raskere enn de beste fotballspillerne.
Utfordringen ROBOTSPILLER: For å teste ut fotballer og fotballsko har Adidas bygget en sparkerobot. Den kan gi nøyaktig samme avsprk gang etter gang og kan sparke ballen raskere enn de beste fotballspillerne.

Utfordringen

Ingeniørene som skal lage en ny fotball, har klare rammer. Det internasjonale fotballforbundet, FIFA, har sine regler som bestemmer hva som er en skikkelig fotball.

Den skal veie mellom 410 og 450 gram, ha en omkrets på mellom 68 og 70 cm og være så rund som mulig.

Det betyr at det ingeniørene har å spille på er materialvalget i ballen og spesielt i balloverflaten. Det som kjennetegner årets ball er nettopp hvordan forskerne har brukt overflaten til å forbedre ballens aerodynamiske egenskaper.

Disse er perfeksjonert i vindtunneler på samme måte som man gjør med en flyvinge.



Oppbygging

Som alle baller har den nye VM-ballen en gummiblære innerst. Når ballen er ferdig, gis den et overtrykk på 0,8 bar.

Utenpå blæren finner vi en stamme som består av sammensydde elementer av lateksimpregnerte tekstiler.

Ytterst finner vi panelene, som limes sammen og til underlaget. De er laget av et porøst plastmateriale med en slitesterk plasthud.



LAG PÅ LAG: Det er tre lag i den nye VM-fotballen. Innerst er luftblæren som gir trykk. Utenpå er en stamme av lateksimpregnert tekstil og aller yttest finner vi 11 paneler som er limt sammen og til stammen.
LAG PÅ LAG: Det er tre lag i den nye VM-fotballen. Innerst er luftblæren som gir trykk. Utenpå er en stamme av lateksimpregnert tekstil og aller yttest finner vi 11 paneler som er limt sammen og til stammen.

Redusert

Tidligere fotballer var satt sammen av et stort antall sammensydde paneler i kunstlær.

For tre år siden lanserte Adidas en helt ny konstruksjon hvor de reduserte antall paneler til 14 sammenlimte paneler. Den nye ballen tar nå denne konstruksjonen videre og består bare av åtte paneler fordelt på to typer triangler.

Fordelen er enklere sammenføyning og mindre avvik fra perfekt form.



Rundere enn rund

For å få best mulig kuleform er ytterpanelene varmebehandlet slik at de har en tilnærmet perfekt sfærisk form.

Tidligere var baller sammensatt av flate paneler som først fikk kuleform når ballen ble blåst opp.

De preformede panelene bidrar til at dette er den rundeste ballen som noen gang er masseprodusert.



Aerodynamikk

Nytt av året er designelementer for å forbedre ballens aerodynamiske egenskaper. Det man vet er at en ball som roterer er mer stabil i banen enn en som ikke gjør det.

Den bør helst spinne med mer en 10 o/m for å oppnå tilstrekkelig banestabilitet. En ball som sparkes midt på får ingen rotasjon. Ved å sparke den på siden får den både fremdrift og rotasjon.

For at ballen skal få god rotasjon må man ha god friksjon mellom ballen og skoen. Det har man ofte i tørt vær, men når ballen er bløt reduseres friksjonen.

VM-ballen har derfor fått en mikrotekstur (Grip'n Groove) av små opphøyde punkter som skal gi god friksjon under alle værforhold.

JABULANI: Adidas har gitt den nye VM-fotballen både navn og farger som er inspirert av VM-landet.
JABULANI: Adidas har gitt den nye VM-fotballen både navn og farger som er inspirert av VM-landet.

Som en båt

Når ballen er i luften gjelder de aerodynamiske prinsippene, akkurat som for biler og fly. Det beste er en laminær luftstrøm rundt ballen og det er det til en viss grad.

Men i motsetning til en flyvinge hvor luften går rundt i en fin laminær strøm er en ball mer som en båt. Ballens form, overflaten og det at den spinner er aerodynamiske hindre.

Bakerst slipper den laminære strømmen og erstattes av turbulente virvler omtrent som kjølvannet bak en båt. Det gjør at trykket synker bak ballen og trykkfallet bremser ballen kraftig

For å minke ”kjølvannet” er det bedre at den laminære strømmen brytes opp slik at luftstrømmen langs overflaten blir mer turbulent. Det øker friksjonen litt, men reduserer størrelsen på slippsonen bak ballen som virkelig bremser på farten.

Derfor har Adidas utstyrt den nye fotballen med det de kaller Aero Grooves; buede riller som bryter opp den laminære strømmen og bidrar til større fart og bedre stabilitet i banen.



Design

Det er ikke bare de mekaniske egenskapene som betyr noe for VM-fotballen. Fem designere fra Adidas har jobbet i lang tid i Sør-Afrika for å finne det rette designet.

De mener å ha funnet det ideelle designet som gir gode optiske egenskaper for tilskuere og TV-kameraer samtidig som den skal speile VM-landet.

Den kritthvite ballen har store ovale svarte felter innrammet i gult som inneholder 11 minkende ovale ringer i 11 ulike farger.

Ideen er at ballen er satt sammen av 11 paneler, det er 11 spillere på laget, 11 store stammer i Sør-Afrika og 11 store språkgrupper.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.