På Ime i Mandal er det nå lagt ut en uvanlig type asfalt i en rundkjøring som allerede vil være et knutepunkt for trafikken øst for Mandal sentrum og som om kort tid vil bli tatt i bruk som en del av E39. Hæhre bygger nå ny fire-felts mellom Mandal øst og Mandal by. I 2026 (om 5 år) vil nåværende veg Mandal by–Mandal øst bli en fylkesveg, og rundkjøringen med SiGS vil bli overført til Agder fylkeskommune.
Universitetet leder prosjektet
Flere aktører er involvert i testprosjektet. Den første utleggingen av asfalt ble markert med en samling ved rundkjøringen der samtlige aktører var representert. Ordfører i Lindesnes, Even Trondstad Sagebakken (Ap), var også til stede og ønsket prosjektet velkommen til kommunen.


– Vi hadde jo allerede samarbeidsavtaler med både fylkeskommunen, Statens vegvesen og Nye Veier i forbindelse med universitetets satsing på bygging, drift og vedlikehold av veganlegg i ingeniørutdanningen, forteller en oppglødd prosjektleder ved UiA, Even Askildsen.
– Fylkeskommunen er fremoverlent i forhold til klima- og miljøvennlige løsninger. De ønsker nå å teste ut et biprodukt fra den metallurgiske industrien som et alternativ til naturstein i asfaltproduksjon. Slik involverte vi både Hæhre som bygger på E39 i Mandal, Velde med sitt nye asfaltverk i Mandal, Eramet Norway i Kvinesdal med sin produksjon av Silica Green Stone (SiGS) og entreprenørfirmaet TT Anlegg.
Hele saken finner du i siste utgave av Våre Veger som nå er ute. Ønsker du å abonnere på bladet, kan du gjøre det her.
