Hypersonisk fly

Detonasjoner kan gi hypersoniske fly toppfart på opptil Mach-17

Eksperimenter viser at det kan være mulig å kontrollere detonasjoner slik at de kan brukes i flymotorer.

Det er ingen konkrete planer om å produsere et fly med en detonasjonsmotor, men universitetet der motoren blir undersøkt, står bak denne visualiseringen av hvordan den kan se ut.
Det er ingen konkrete planer om å produsere et fly med en detonasjonsmotor, men universitetet der motoren blir undersøkt, står bak denne visualiseringen av hvordan den kan se ut. (Foto: Daniel Rosato/NASA)

Eksperimenter viser at det kan være mulig å kontrollere detonasjoner slik at de kan brukes i flymotorer.

  • luftfart

United Airlines har nylig kunngjort at flyselskapet vil kjøpe 15 eksemplarer av et foreløpig uutviklet supersonisk fly fra produsenten Boom Supersonic - hvis det kan vises at flyet oppfyller en rekke grunnleggende sikkerhetskrav og operasjonelle krav.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no og digi.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

249,-
Tilsvarer Kr 58 per uke Bestill

årlig

2 290,-
Tilsvarer Kr 45 per uke Bestill
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg automatisk?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå