Nye stridsvogner

Det som kan bli Hærens nye stridsvogn, kom til Oslo med Kiel-ferga

To K2 Black Panther og to Leopard 2A7 er på plass i Norge og klare for vinterprøver.

De to K2 Black Panther-stridsvognene ankom Drammen 28. desember 2021.

To K2 Black Panther og to Leopard 2A7 er på plass i Norge og klare for vinterprøver.

I løpet av dette året skal det avgjøres hva slags stridsvogn som skal erstatte dagens Leopard 2A4 i den norske hæren.

Det står mellom to kandidater: Leopard 2A7 fra Krauss-Maffei Wegmann (KMW) i Tyskland og K2 Black Panther fra Hyundai Rotem i Sør-Korea.

Drammen og Oslo

Begge leverte sine tilbud til Forsvarsmateriell (FMA) 26. november, og investeringen ble godkjent av Stortinget 15. desember.

Som ledd i konkurransen er hele februar satt av til vinterprøver på Rena. Begge leverandørene stiller med to vogner hver.

Først til landet var de koreanske stridsvognene med følge.

To K2 Black Panther rullet inn på kaia i Drammen fra bilskipet «Platinum Ray» 28. desember etter fem og ei halv ukes ferd fra Pyeongtaek like sør for Hyundai Rotem-fabrikken i Uiwang ved Seoul i Sør-Korea.

De tyske stridsvognene hadde kortere reisevei. 9. januar ankom to Leopard 2A7 Hjortneskaia i Oslo på hver sin lastebil med Color Lines Kiel-ferge. KMW-fabrikken ligger i München.

 

Vil kjøpe noe ferdig utviklet

Vinterprøvene i Østerdalen i neste måned er en viktig del av arbeidet FMA gjør for å avdekke ytelsen på de to stridsvogntypene. 

Det understrekes at det ikke er snakk om testing der det skal kåres en vinner, men en vurdering av kandidatenes evne til å levere et system som ved leveranse oppfyller de norske kravene.

Målet er å unngå kostnads- og tidkrevende utvikling, og anskaffelsen baserer seg derfor på eksisterende løsninger med høy grad av modenhet. Det skal kjøpes inn mest mulig ferdig utviklet teknologi, med kun de norske tilpasningene som er nødvendig for å fungere i Hæren og møte de kravene som Hæren har satt.

– For å kunne holde den stramme tidsplanen, er det avgjørende å begrense utviklingen av det vi kan kalle leverandørens «standard stridsvogn», altså den de har på markedet i dag, forklarte oberstløytnant Jørgen Johannessen, som er prosjektleder for stridsvognanskaffelsen i FMA, til Teknisk Ukeblad i desember.

Les også

Industrisamarbeid

FMAs oppdrag er å anskaffe moderne stridsvogner som skal utgjøre Hærens hovedkampsystem ut over 2040.

Organisasjonen har lagt opp til en stram tidsplan for å kunne inngå kontrakt med den utkårede leverandøren mot slutten av dette året og få levert de første nye stridsvognene i 2025.

I tillegg til selve anskaffelsen går det to parallelle løp knyttet til nye stridsvogner:

Det ene dreier seg om industrisamarbeid og gjenkjøpsforpliktelser, og håndteres av industrisamarbeidskontoret i FMA, og det andre handler om å etablere bilateralt samarbeid med den kommende leverandørnasjonen. Dette håndteres av Forsvarsdepartementet. 

19 milliarder kroner

Hærsjefen, generalmajor Lars Lervik, har poengtert at 72 stridsvogner vil være det absolutte minimumsbehovet for å realisere planlagt operativ struktur og møte operative krav.

De nye stridsvognene skal tilføres fire mekaniserte manøverbataljoner i Brigade Nord. Det vil si at den lettere oppsatte 2. bataljon omvæpnes og at det opprettes en ny 4. mekanisert bataljon.

Kostnadsramma for prosjektet P9360 er på 19,4 milliarder kroner inkludert merverdiavgift, usikkerhetsavsetning og gjennomføringskostnader.

Hærens nåværende stridsvogner ble produsert i årene 1983–1985 og kjøpt inn brukt fra Nederland tidlig i 2001 for cirka halvannen milliard kroner. Disse erstattet etter hvert Leopard 1, som Norge kjøpte i 1968.

Les også

Kommentarer (47)

Kommentarer (47)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå