Nebulosen har vært kalt Det røde rektangel, for slik har den sett ut på bilder tatt av jordbaserte teleskop.
Nå viser Hubble oss sannheten: Nebulosen har klar X-form på grunn av toveis, kon-formet gassutstøting fra en døende stjerne midt i formasjonen.
"Stigtrinnene" i ejeksjonene kan komme av massive gassutstøtninger som skjer med noen hundre års mellomrom.
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Starlink er en essensiell del av Hurtigrutens nye løsning
Nebulosen ligger 2500 lysår fra oss.
Astronomer har beregnet at stjernen begynte å kaste av seg stoff for omtrent 14.000 år siden.
Om noen tusen år vil stjernen være mindre og varmere. Den vil da sende ultrafiolett lys ut i formasjonen, og bli det som kalles en planetær nebulose.





