Designrot i hovedstaden

De klassiske rødblå T-banevognene er utbrukte og gammeldagse etter å ha fraktet oslofolk og turister i opptil 40 år.

Men selv om de ikke er moderne og flotte, har de ett stort fortrinn: De er en del av et designkonsept som inkluderer stasjonene.

Informasjonssystemer, perrongmøbler og skilting ble forsøkt knyttet sammen med en helhetlig visuell profil. Men det var på 80-tallet. I det året myndigheten har kalt Designåret 2005 er situasjonen en helt annen.

– Man skulle tro at design automatisk ble tatt hensyn til, men slik er det altså ikke, sier arkitekt Odd Thorsen. Hans kontor sto på 80-tallet bak den prisbelønte designprofilen til Oslo Sporveier. Hans blå farger er blitt en del av Oslos identitet.



MetrOslo

I 2002 ville Oslo Sporveier fornye seg og lanserte visjonen «MetrOslo» med brask og bram. Sporveiene ville gjøre T-baneturen til en opplevelse. Det ble lagt vekt på arkitektur og design. Marka og sjøen skulle knyttes enda tettere sammen. MetrOslo skulle bidra til å styrke Oslos urbane og kulturelle identitet, het det.

– T-banen skal være førstevalget når du beveger deg i Oslo. For å få dette til, vil vi bruke farger og gi frihet i tid og rom, sa prosjektleder Steinar Skjerdingstad til Teknisk Ukeblad i forbindelse med lanseringen dengang.

I forbindelse med MetrOslo utlyste Oslo Sporveier en konkurranse om utforming av et nytt helhetskonsept for stasjonene i det fremtidige T-banesystemet. Odd Thorsen Design og Arkitektur vant sammen med Reidulf Ramstad Arkitekter og Bjarne Aasen Landskapsarkitekt. Urban Nature het vinnerideen. Den skulle gi Oslo et design som styrket byens identitet som en by mellom marka og sjøen.

– Konseptet kunne lett og raskt tilføres alle stasjoner. Det var et konsept som blant annet skulle bygge en grønn identitet rundt alle stasjoneme, sier fagdirektør i Norsk Form, Iacob Heiberg, Han har tidligere vært designsjef i NSB og har sittet i referansegruppe for design i Oslo Sporveier.

Lagt på is

Over tre år senere er designkonseptet fortsatt kun å finne på papiret, og Oslo Sporveier vil ikke lenger snakke om fremtidsvisjonen.

– MetrOslo er lagt på is foreløpig, opplyser informasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift.

Samtidig som den designorienterte visjonen MetrOslo er lagt på is, har imidlertid Oslo Sporveier-konsernet igangsatt store prosjekter som krever designkompetanse. Det er bestilt 99 nye vogner til rutenettet, og fra neste år skal Oslo Sporveier bruke 100 millioner kroner til en oppgradering av perronger langs de fem linjene.

– Vi har ikke vært involvert. Det vil si at den designkultur som ble etablert i 80-årene ved Sporveiens opprinnelige program, eller vinnerprosjektet ”Urban Nature” er ikke lagt til grunn i arbeidet med de nye T-banevognene til tross for at vi skriver 2005, sier Odd Thorsen.

Et økonomisk spørsmål

Den helhetlige profilen til Oslo Sporveier kan forsvinne på grunn av manglende finansiering.

– Oslo Sporveier har ikke klart å finansiere prototypstasjonen til Urban Nature, men det har ikke vært gjort noen produktutvikling eller funksjonstesting. Det har ikke vært prioritert, forklarer fagdirektør Iacob Heiberg.

Oslo Sporveiers omorganisering til flere datterselskaper med Oslo T-banedrift og Oslo T-banevogner har også bidratt til at designstyringen har sviktet, tror Heiberg.

– Dette er typiske problemer som store selskaper har. Det er vanskelig å koordinere arbeidet til de ulike avdelingene innad i Sporveiene. Da blir det lett teknologene som styrer, hevder han.

Tannløse

Professor og landskapsarkitekt Rainer Stange har hatt ansvar for et trikkeprosjekt ved Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo. Han mener vognene er greie, men kjedelige,

– De har et litt tannløst uttrykk, sier han.

– Det var nok riktig å kjøpe hyllevare, mener derimot instituttleder ved Institutt for industridesign, Trygve Ask, ved Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo. – Det er lett å tilpasse vognene til et grafisk program. Det er lett å lakkere dem rød og blå, de er veldig straighte, utdyper han.

– Men de skal være grå, opplyser Teknisk Ukeblad

– Skal de være grå, da lurer jeg på hva de driver med, utbryter Ask.

– Oslo Sporveier er et firma med ulike kanaler (trikk, buss, T-bane, stasjoner). Det må være en sammenheng. De har ikke helt tak på visuell branding. De har kompetanse på materiale, men ikke på det visuelle, mener instituttlederen.

– Oslo Sporveier var forbilledlig, men nå bryter de med det de har gjort før, sier en lettere oppgitt Iacob Heiberg.