ENDRINGER: Med målinger og managementprogramvare kan man under løpet raskt sjekke om det er riktig forhold mellom bensin og luft i tanken. Det blir også utført antispinn- og stabilitetskontroller. Når bilen kommer inn til pitstop, gis det beskjeder til føreren om å endre på innnstillinger. (Bilde: RAGNA KRONSTAD )
OVERVÅKER: For hvert sekund Formel 1 bilen til BMW Williams-teamet var ute på banen i Monza i Italia sist helg, mottok datamaskiner 150.000 målinger i sekundet. I bilen er det 2000 sensorer som forer ingeniører med all nødvendig informasjon for å forbedre prestasjonene. Under løpet sendes kontinuerlig data fra bilen til datamaskinene som overvåkes av ingeniører ved banen, men også ved Williams' og BMWs hovedkontor i henholdsvis England og Tyskland.

Design-race uten sidestykke

  • naturvitenskap

BMW FWs 27 bil har ikke vært den raskeste bilen i år, men HP, som er en av hovedsponsorene og leverandør av nødvendig datautstyr, inviterte likevel Teknisk Ukeblad ned til Milano for å skryte av farten på datamaskinene utenfor banen.

Supermaskin

De siste fire årene har teamet til BMW Williams skiftet ut dataplattform hvert år for å forbedre kapasiteten. I år bruker de en HP Cluster Platform 4000 med 128 noder.

Men hva har datakraft med Formel 1 å gjøre? Er ikke en bra motor fra BMW og en dyktig sjåfør alt som trengs? Jo, men uten kløktig design som optimaliserer karosseriet og understellet nytter, ikke all verdens motorkraft og super sjåfør.

For å designe den nye FW 27 før årets sesong, ble 20.000 komponenter modellert ved hjelp av numerisk simulering (Computational Fluid Dynamics, CFD). Det er tre ganger så mange komponenter som i 2003. Det sier seg selv at kraftige datamaskiner er nødvendig.

– Før pleide designerne i teamet vårt å vente en arbeidsuke før beregningene var ferdig. Nå tar det omtrent 12 timer, sier daglig leder og IT-sjef Alex Burns i Williams Grand Prix Engineering.

Kjørestilen bestemmer

Teamet hans på 500 ansatte (og 300 servere!) jobber kontinuerlig med å forbedre designet i forhold til marktrykk og for å få minst mulig luftmotstand.

I tillegg jobbes det blant annet med lufttilgang til bremsene, som kan bli opptil 800 grader varme, værforhold og bane. Bilene blir også designet etter sjåførenes kjørestil. Schumacher bremser annerledes enn Nick Heidfeld for eksempel.

For løpet i Monza, som er verdens raskeste bane, laget teamet helt nye vinger og front. Men selv om mengden data som samles inn fra bilen er enorm og modelleringene og simuleringene går raskere enn noen gang, spiller ingeniøren en stor rolle.

Det er han som avgjør hvilke faktorer som det skal tas mest hensyn ti,l og det er han som må tolke de fysiske lovene som gjelder på banen. Skal marktrykket når bilen følger en annen bil tas mer hensyn til enn marktrykket når bilen leder f. eks.

Og om du lurer på hvilket CDF-program BMW Willimas bruker, er det foreløpig hemmelig for å hindre leverandøren i å få PR de ikke betaler for. Men etter ryktene i Monza skal imidlertid samarbeidet offentliggjøres, men det var før Teknisk Ukeblad gikk i trykken.