Sannheten. Tidligere moderniseringsminister Morten A. Meyer (t.v.) var blant de mange som lot politisk rådgiver Jørund Leknes (SV) fra Fornyingsdepartementet (t.h.) få høre sannheten om hvorfor IT-prosjektene havner i grøfta. (Bilde: Espen Zachariassen)

Derfor tryner offentlige IT-prosjekter

  • IT

IT-prosjekter i grøfta

  • Au2sys, Statens vegvesen
  • Sentralisering av IT-systemene i Oslo kommune
  • Elektronisk billettsystem, Flexus, Oslo og Akershus
  • Sikkerhetsportalen, elektronisk pålogging for offentlige tjenester, i regi av staten

Nokios

  • Norsk konferanse for IKT i offentlig sektor, i regi av NTNU, Trondheim.
  • Møteplass og nettverksarena for drøfting av erfaringer og utvikling innen IKT i offentlig sektor.
  • Deltakere er beslutningstakere fra kommuner, fylkeskommuner, leverandører, forskningsinstitusjoner og statlige etater.
  • Arrangert første gang 2007.

TRONDHEIM: Nesten daglig kan vi lese om offentlige IT-prosjekter som strander.

Vet ikke

Årsaken er at de mangler styring, forankring i ledelsen og at man egentlig ikke vet hva man ønsker å få til.

– Vi strandet på både planlegging, styring og en toppledelse som ikke viste den helt store interessen for IT-systemene, sier avdelingsdirektør Sigurd Olav Olsen hos Statens vegvesen. Innrømmelsene kom under en debatt på Norsk konferanse for IKT i offentlig sektor, Nokios 2008, i Trondheim sist uke. og dreier seg om det nye motorvognregisteret Au2sys. Utviklingsprosjektet har kostet 200 millioner kroner uten at en ny løsning er kommet på plass.

Les også: Budsjettsmell for nytt motorvognregister

Titalls milliarder

Utgangspunktet for debatten er at stat og kommune skal investere et titall milliarder kroner i informasjonsteknologi de neste ti årene.

Hensikten er å gjøre offentlig sektor mer effektiv og kunne yte bedre service. De forsøkene som er gjort hittil, bærer ikke preg av suksess.

Avdelingsdirektøren opplever også at leverandørene ikke er oppdatert på teknologien som kreves for at Au2sys skal fungere.

– I tillegg må vi kreve bedre samhandling med andre etater for at slike store prosjekter ikke skal ende i grøfta, sier Olsen.

Les også: Kan droppe Oslos billettsystem

Styring

Også Statens lånekasse medgir at det er behov for en fastere hånd på rattet.

– Vi behøver mer styring, sier direktør Bertil Tiusanen. Hans etat fikk stoppet sin IT-opprusting i 2006 på grunn av kostnadssmell.

Tiusanen savner også en form for belønning for å samarbeide med andre deler av det offentlige.

Bedrifter og borgere skal kunne rapportere inn sine opplysninger til det offentlige én gang. Deretter skal de ulike etatene kunne hente informasjonen hos hverandre.

Stive regler

Skattedirektoratet har kommet på plass med automatisk levering av selvangivelsen. På papiret er det spart 2,4 milliarder kroner.

Direktør Svein Kristiansen har likevel erfaringer med hva som skaper hodebry underveis.

– Et stivt regelverk skaper hindringer for å få på plass gode løsninger. Vi venter på forenkling av fradragsreglene for at de lettere skal fungere i systemene våre. Jeg har liten tro på at det vil skje, sier Kristiansen.

Les også:

Ukjente mål

Tidligere moderniseringsminister Morten A. Meyer leder konsulentdivisjonen hos IBM Norge og har derfor erfaring fra både leverandør- og kundesiden.

Han mener det offentlige famler i blinde.

– Mens vi er samlet på seminar for å diskutere strategi, endres forutsetningene. Så må vi ha et nytt seminar basert på de nye forutsetningene, og dermed har vi det gående, illustrerer Meyer.

– Skulle jeg gjort noe annerledes som moderniseringsminister, ville det vært å si stopp og fatte en beslutning. På et punkt må noen ta grep og bestemme hva som skal gjøres. Man greier ikke å snakke seg til enighet gjennom de demokratiske prosessene, lyder Meyers råd.