T2

Derfor bør du vurdere 29-tommers hjul

– Du trenger ikke dempegaffel i Birken, sier erfaren sykkelselger.

2. juni 2012 - 09:27
Vis mer

Daglig leder ved Raske Sykler i Oslo, Håkon Granheim, forteller at salget av 29-ere «har tatt helt av».

– Skal du løfte 100 kilo ti centimeter opp fra bakken i en slak vinkel, krever det mindre energi enn i en bratt vinkel. Hvis du ruller ned en humpete bakke på to eksakt like sykler, så ruller den med 26-tommers hjul saktere enn den med 29-tommers hjul, og hvert slag føles hardere, sier Granheim.

Les også: Gunn-Rita velger 29-er 

Vekt vs. løft

På den annen side veier 29-eren mer.

– Hvor er brytningspunktet mellom fordelen lav vekt gir, kontra den mer effektive måten å løfte over hindringer på? spør Granheim pedagogisk.

– I starten slang man på 29-tommers hjul og forlenget gaffelen litt. Men etterhvert har man gjort smartere ting som å forskyve kronen. I stedet for å gå rett ut, går den skrått forover. En annen knekk i kronen gir en annen gaffelvinkel.

Granheim forteller at problemet med de første 29-erne var en bussaktig styrefølelse.

– Kjører du buss og skal svinge i et kryss må du kjøre langt over til siden, og den følelsen fikk man med de tidlige 29-ere. Det som ofte skjer er at folk sammenligner den gamle 26-er til 15 000 med aluminiumsramme, med den nye 29-er til 45 000 med karbonramme, og så sier det at 29-er mye bedre. Det blir for lettvint.

Les også: Joggere vrakes til jobber

1200005718.jpg

Fattigmanns heldemping

Granheim, som i en årrekke har vært forhandler av Gary Fisher, Trek og Specialized, har solgt 29-ere siden 2001.

– Gary Fisher fant ikke opp 29-eren men var den første som laget en terrengsykkel kommersiellt, og den første som leverte sykkel med skivebrems, dempegaffel og heldemper.

Den entusiastiske sykkelselgeren legger ikke skjul på at Gary Fisher er en slags mentor for ham:

– Gary Fisher var den første som kommersialiserte 29-eren. Og han har null teknisk skolering! Han er en gammel rocker som har vært en veldig ivrig syklist, og styrt scenelyset for rockebandet Grateful Dead.

Ifølge Granheim var tanken bak 29'eren at den skulle være en bedre måte å forsere terrenget på, uten at man trengte å koste på seg heldemping.

Les også: Sykkel fra Volkswagen

Derfor fikk 29-ere kallenavnet «Poor man's full suspension». Men nå er det andre tider.

–  I dag får du nesten samme styrefølelse med en 29 og en 26, forsikrer Granheim.

–  Hvor ujevnt må underlaget være for at det skal lønne seg med 29-er?

– La oss si at du kjører ti mil på grus, og for hver centimeter må du løfte sykkelen en eller to centimeter på små ujevnheter. Det blir ganske mange tusen løft. Den letteste 29-er jeg har bygget denne sesongen veide 7540 gram. Med 29-er kan man ha stiv gaffel og spare 1,2 kilo på gaffelen.

–  Folk som kjører 29-er i terrenget kan droppe dempegaffel?

–  Ja, hvis underlaget er greit nok. I noen ritt, som Vestmarkrittet i Asker, bør man ha demper. I Birken er det helt unødvendig med demper på en 29-er.

Granheim sier at de fleste kundene nå spør etter 29-er, med unntak av de som sykler i hardest terreng.

– For grove stisykler med dekkvolum holder mange seg fortsatt til 26. Men generelt er det en enorm vekst i 29-er-markedet, sier Granheim.

1200005719.jpg

29 egentlig 28

Det kan være fort gjort å kjøre seg vill i sykkelsjargongen.

–  Landeveissykler og hybrider har alltid vært 29-ere, men de kaller det  ikke 29. En twentyniner er egentlig 28 tommer, sier Håkon Granheim.

–  Hvorfor kaller man det for 29 hvis det er 28?

– Jeg tror det skyldes at man ikke ville at folk skulle si:«Å, er det en hybrid med ballongdekk?» Det høres sikkert litt kulere ut med twentyniners enn twentyeighters.

Les også:

TEST: Nike+ FuelBand

Denne sykkelen har trådløse bremser 

13 mils sykling i 1912 la grunnlaget for 3000 arbeidsplasser  

BILDESERIE: Olympisk byggeplass i London 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.