EL-MOTORSYKKEL

Denne motorsykkelen er finsk, futuristisk og har elektrisk motor i et navløst bakhjul

Finske Verge vekker oppsikt på Milano-messen.

RMK-E2-04
RMK-E2-04
7. nov. 2019 - 17:00

Stadig flere elektriske motorsykler er på vei inn på markedet, men de færreste er like oppsiktsvekkende som finske Verge (inntil veldig nylig kjent som RMK). 

Denne uken viser finnene frem sin futuristiske Verge TS på motorsykkelmessen EICMA i Milano, og det er all grunn til å tro at messegjestene vil sperre opp øynene.

Denne uken arrangeres MC-messen i Milano med finske Verge TS som en av attraksjonene. <i>Foto: Verge</i>
Denne uken arrangeres MC-messen i Milano med finske Verge TS som en av attraksjonene. Foto: Verge

Navløs 

Tohjulingen fra Finland har verken kjeder eller belter – og heller ingen hjulnav. Sykkelens elektriske motor er nemlig integrert i bakhjulet. En frekk detalj er at nummerskiltet festet på selve felgen.

Programvareoppdatering skjer OTA – over the air. <i>Foto: Verge</i>
Programvareoppdatering skjer OTA – over the air. Foto: Verge

Hva slags batteripakke som skjuler seg under Verge TS sitt science fiction-aktige ytre, er ikke oppgitt. Det som imidlertid er klart, er at elmotoren yter 80 kW, altså rundt 107 hk. Dreiemomentet er på intet mindre enn 1000 newtonmeter.

Noen konvensjonell bakbrems har sykkelen ikke. I stedet skal regenerering fungere som brems på bakhjulet, og dette styres med det som tilsynelatende er et bremsehåndtak på styret.

Elmotoren er integrert i bakhjulet. Bremsing skjer ved regenerering. <i>Foto: Verge</i>
Elmotoren er integrert i bakhjulet. Bremsing skjer ved regenerering. Foto: Verge

Ikke økt ufjæret vekt 

Bakdekket skal enkelt kunne skiftes med vanlig verktøy. Finnene påstår at elmotorens tyngde ikke skal gi bakhjulet økt ufjæret vekt, noe som regnes som uheldig for kjøreegenskapene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Rekkevidden skal være inntil 300 kilometer. Sykkelen veier under 200 kilo, og toppfarten er begrenset til 160 km/t. Ladingen foregår via en CCS-kontakt. Produksjonen skal starte neste år, og prisen er oppgitt til 25.000 euro.

Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.