Brua sto ferdig i 2015 over elven Garzón i Uruguay, og er bygget for å binde sammen fylkene Rocha og Maldonado. Den erstattet en fergeforbindelse, og takket være privat finansiering fikk landet en bru som etterhvert også er blitt en stor turistattraksjon.
I et landskapsvernområde

Bak den noe uvanlige brudesignen står arkitekten Rafael Viñoly, som kanskje er mest kjent for den syltynne New York-skyskraperen på 432 Park Ave. Ifølge ham er ideen bak det 202 meter lange byggverket som egentlig består av to enveiskjørte halvsirkler, å tvinge bilistene til å bremse ned på farten. Dette av hensyn til økosystemet rundt, siden brua er bygget i et landskapsvernområde.


I følge lokale medier har Laguna Garzón-brua blitt en turistattraksjon for landet. Gangbanen både ytterst og innerst i sirkelene brukes av besøkende både som utsiktsplass og fiskeplass. I tillegg er brua blitt et kulturelt møtepunkt mellom fylkene Rocha og Maldonado.
Privatfinansiert
.png)
Hele prosjektet kostet 11 millioner dollar, hvorav 10 millioner dollar kom fra den argentinske eiendomsutvikleren Eduardo Constantini.
I følge Rafael Viñoly Architects gikk det med 450 tonn stål, 500 kubikkmeter betong og 40 000 meter kabler ved byggingen av brua i Uruguay.

Kinesisk containerskip entrer Nordøstpassasjen







