Bruer

Denne brua har du ikke sett maken til 

Dette er trolig verdens eneste veibru som er rund. Sirkelen er valgt for å dempe farten på trafikken, men også for å lage en turistattraksjon.

Bridge_Laguna_Garzón¡
Bridge_Laguna_Garzón¡ Foto: Jimmy Baikovicius/Wikipedia
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
6. juli 2023 - 08:15

Brua sto ferdig i 2015 over elven Garzón i Uruguay, og er bygget for å binde sammen fylkene Rocha og Maldonado. Den erstattet en fergeforbindelse, og takket være privat finansiering fikk landet en bru som etterhvert også er blitt en stor turistattraksjon.

I et landskapsvernområde

This is the first bridge designed by architect Rafel Viñoly, who was also designer of the Jazz Linc ... Foto:  Jimmy Baikovicius/Wikipedia
This is the first bridge designed by architect Rafel Viñoly, who was also designer of the Jazz Linc ... Foto:  Jimmy Baikovicius/Wikipedia

Bak den noe uvanlige brudesignen står arkitekten Rafael Viñoly, som kanskje er mest kjent for den syltynne New York-skyskraperen på 432 Park Ave. Ifølge ham er ideen bak det 202 meter lange byggverket som egentlig består av to enveiskjørte halvsirkler, å tvinge bilistene til å bremse ned på farten. Dette av hensyn til økosystemet rundt, siden brua er bygget i et landskapsvernområde.

I følge lokale medier har Laguna Garzón-brua blitt en turistattraksjon for landet. Gangbanen både ytterst og innerst i sirkelene brukes av besøkende både som utsiktsplass og fiskeplass. I tillegg er brua blitt et kulturelt møtepunkt mellom fylkene Rocha og Maldonado.

Privatfinansiert

Gangbaner både ytterst og innerst i brusirkelen, gjør at publikum kan bruke brua både som utsiktssted og fiskeplass. Foto:  Jimmy Baikovicius/Wikipedia
Gangbaner både ytterst og innerst i brusirkelen, gjør at publikum kan bruke brua både som utsiktssted og fiskeplass. Foto:  Jimmy Baikovicius/Wikipedia

Hele prosjektet kostet 11 millioner dollar, hvorav 10 millioner dollar kom fra den argentinske eiendomsutvikleren Eduardo Constantini.

I følge Rafael Viñoly Architects gikk det med 450 tonn stål, 500 kubikkmeter betong og 40 000 meter kabler ved byggingen av brua i Uruguay.

Ekstremværet Amy førte til skader for flere milliarder. Ingen vet eksakt hva byggskader totalt sett koster Norge.
Debatt

Gi oss et register som krymper pengesluket ved uværsskader

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.