STILLE: Det kalde og rolige været i romjula ble arbeidet med å sammenstille dekk og skrog på Gjøa gjennomført på Stord. (Bilde: Aker Solutions)
HØYT HEVET: Gjøa i hevet peosisjon etter sammestillingen. Dette blir så vidt Teknsik Ukeblad kjernner til den første produksjonsinnretningen med turkise ben på sokkelen. (Bilde: Aker Solutions)
VINTER: Dekket venter på skroget. (Bilde: Aker Solutions)
LAV DESEMBERSOL: PÅ en av årets mørkeste dager var alt klart for sammenstilling. (Bilde: Aker Solutions)

Den siste gigant

  • Olje og gass

Gjøa

Blok 35/9 og 36/7 Utvinngstillatelse 153

Funnår: 1989

PUD godkjent 14.6.07

Reserver:

  • 70 milloner fat olje
  • 32,6 millioner Sm 3 gass
  • 5,6 millioner tonn NGL
  • Investeringer: 28,8 milliarder kroner.


Lisensinnehavere:

  • GDF Suez E&P Norge as (operatør) 30%
  • Petoro AS 30%
  • Statoil 20%
  • A/S Norske Shell 12%
  • RWE-Dea Norge AS 8%


Forventet oppstart: Høsten 2010.

I romjula ble dekket og skroget på Gjøa sammenstilt på vannet utenfor Aker Solutions Stord. Med 25 millimeters nøyaktighet ble de to enorme konstruksjonene satt sammen. Dermed flyter Gjøa på egne turkise ben.

Dermed er det mye ledig kapasitet i verkstedhallene på det tradisjonsrike verkstedet, og de ansatte håper nå at de vinner fram med sitt tilbud på Goliat-plattformen.





Kan ta tid

Gjøa konstrueres og bygges av Aker Solutions. Selve skroget er bygget av Samsung i Korea, mens dekket i alt vesentlig er bygget ved verkstedet på Stord. Leirvik Module Technology har bygget boligkvarteret. Foreløpig er dette den siste oljeplattformen som er bygget i Norge. Dersom Goliat går til utlandet, kan det være den siste på flere år som bygges og utrustes til bruk på norsk sokkel her i landet.





Flere felt

Plattformen er en en halvt nedsenbar konstruksjon, ikke ulik Snorre B. Selve feltet ligger sørvest for Florø. Utbyggingen omfatter feltene Gjøa, Vega og Vega Sør som er undervannsutbygginger tilkoplet Gjøøa-plattformen. Havdypet er rundt 350 meter.





Gass til Storbritannia

Plattformen har kraft fra land med en kabel inn til varmekraftverket på Mogstad. I tillegg finnes en gassturbin om bord for å sikre kraft og å dekke varmebehovet i prosessen på plattformen. Produsert olje vi sendes i rør til Troll II rørledninger som går til Mongstad. Gassen sens i rør til FLAGS(Far North Liquids and Associated Gas System) som fører gassen til Storbritannia ved St. Fergus.





29 milliarder

Utbyggingskostnadene er på 29 milliarder kroner. Det er Statoil som står for utbyggingen, mens det er Gaz de France – Suez som er operatør på feltet.