MOTOR

Den nye folke-suv'en

Truls Tunmo
26. mars 2008 - 07:09

En absolutt fordel Tiguan har i forhold til konkurrentene i samme segment, er at den kan leveres med kombinasjonen dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir.



To karosserityper

Tiguan blir produsert med to forskjellige frontpartier, og den kan velges i tre utstyrsvarianter: Track & Field, Trend & Fun og Sport & Style.

Den førstnevnte varianten er den som egner seg mest for kjøring utenfor vanlig vei, da fronten muliggjør en stigning på hele 28 grader uten at den skraper ned i underlaget.

De to andre variantene tåler inntil 18 graders vinkel.



Kraftigere motorer

Tiguan får nå ytterligere tre kraftige motorer på motorprogrammet. To av disse er bensindrevne og benytter seg av Volkswagens unike TSI-teknologi, og begge kan kombineres med automatgirkassen Tiptronic.

Ytelsene er på henholdsvis 170 og 200 Hk, og begge leverer et solid dreiemoment på 280Nm som er tilgjengelig over et bredt turtallsregister.

Diesel

Det tredje alternativet er en dieseldrevet TDI-motor på 170 Hk og hele 350Nm dreiemoment allerede fra 1750 omdreininger.

Dette er den samme sterke TDI-motoren som blant annet leveres i Audi A3 og Audi A4.



Lang ventetid

Volkswagen Tiguan har blitt så populær på kort tid, at ventetiden nå er opptil et halvt år etter bestilling. Over 1000 av Tiguanene som er på veien i dag, ble bestilt lenge før bilen ble lansert. Men den som venter på noe godt..

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.