TUNNELER

Den nye Blaksettunnelen i Stryn er tatt i bruk

– Dette er vår julegave til innbyggerne i Stryn, sa en glad prosjektleder i Vestland fylkeskommune, Jon Harald Huseklepp, da trafikken ble satt på i den 1230 meter lange Blaksettunnelen.

Det var en glad gjeng fra byggherren Vestland fylkeskommune og Hæhre Entreprenør som kunne sende de første bilene gjennom Blaksettunnelen.
Det var en glad gjeng fra byggherren Vestland fylkeskommune og Hæhre Entreprenør som kunne sende de første bilene gjennom Blaksettunnelen. Foto: Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. des. 2021 - 14:24

Foreløpig har tunnelen bare midlertidig brukstillatelse, og når den er helt ferdig og godkjent vil det bli det bli en skikkelig åpningsmarkering, forteller Vestland fylkeskommune som har bygget prosjektet til 268 millioner kroner.

Det er en rasfarlig strekning som nå er erstattet med tunnel samt ca 2 kilometer med ny tunnel.

​​​​​​​​​​​​​​Prosjektet hadde håpet få de siste godkjenningene fra Vegdirektoratet allerede før fellesferien, men slik gikk det ikke. Flere avvik måtte rettes opp, blant annet bytte av kablene til vifter og innstallering av bommer utenfor tunnelen.

Den nye tunnelen mellom Blakset og Robjørgane i Stryn kommune avløser to gamle tunneler som var både smale og dårlige. <i>Foto:  Vestland fylkeskommune</i>
Den nye tunnelen mellom Blakset og Robjørgane i Stryn kommune avløser to gamle tunneler som var både smale og dårlige. Foto:  Vestland fylkeskommune

– Mange av de som kjører forbi her daglig har nok vært utålmodige, siden tunnelen tilsynelatende har sett ferdig ut, og det forstår jeg. Gjennom høsten har vi jobbet hardt for å utbedre mangler og gjennomføre obligatoriske tester av styringssystemet. Vi har blant annet byttet 3000 meter kabel inne i tunnelen, forteller prosjektlederen. 

Gleden var derfor stor da de fikk meldingen om at tunnelen nå får midlertidig brukstillatelse. Det betyr at tunnelen kan åpnes for trafikk, men må ha fartgrense 70 km/t i timen i påvente av de siste avvikene blir rettet opp.

At det har vært få dødsfall i forbindelse med tunnelbranner i Norge, mener TØI-forsker Alena Katharina Høye kan være flaks. Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013 og brant i fire døgn (bildet), kom ingen alvorlig til skade.
Les også

Disse fire tunnelene er Norges mest brannfarlige

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.