autonome hjul - wheel.me

Den norske duoen har utviklet selvkjørende hjul. Nå vil de flytte alt fra sykehussenger til vegger

Snart vil alt som kan flyttes, flytte seg selv.

Hver slik liten sylinder kan monteres inni eller på siden av et stolbein, bordbein, sykehussenger, paller eller andre ting som trenger å flyttes på og gjøre gjenstandene autonome og mobile.
Hver slik liten sylinder kan monteres inni eller på siden av et stolbein, bordbein, sykehussenger, paller eller andre ting som trenger å flyttes på og gjøre gjenstandene autonome og mobile. (Foto: Wheel.me)

Snart vil alt som kan flyttes, flytte seg selv.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Inspirasjonen til det vi kanskje kan kalle «hjulet 2.0» kom da Atle Timenes og Rolf Libakken hjalp familiene sine å flytte. Ikke bare én gang, men mange ganger. Den første ideen var å bygge inn skjulte hjul i alt fra møbler til skap og pianoer. Et lite løft, og vips, så kom det ut et hjul som gjorde flyttingen lettere og som trakk seg tilbake ved neste løft. Et mekanisk klikksystem, altså.

Gründer: Atle Timenes og en medgründer vil «skape liv» i møbler og mye annet vi driver å flytter på. Foto: Wheel.me

– Vi synes dette var en god idé helt fra vi unnfanget den, men så tenkte vi videre. Hvorfor ikke gjøre hjulene autonome? Så kunne gjenstandene flytte seg selv, sier Timenes.

Som tenkt så gjort. I 2013 var de i gang med selskapet wheel.me. Et tidlig selskap i en bølge av Internet-of-Things (IoT) virksomheter vi opplever nå.

– Året etter var vi i gang med å konstruere hjul, drivmekanismer, kommunikasjon og alt det andre som trengs for å lage autonom mekanikk. I dag er det aller meste ferdig, og vi er klare til å gjøre dumme gjenstander smarte og mobile, sier Timenes.

Hjulene de to har konstruert, er nærmest små roboter som beveger seg dit brukeren bestemmer, eller har programmert dem til å bevege seg. Selskapet har utviklet en app som gjør styringen enkel, for eksempel med stemmen. «Hi, wheelme», sier du. «What do you want to move today», svares det.

Dette stopper ikke med smarte hjul. I fremtiden blir det stemmestyring på det meste, mener Timenes.

Salget har startet

Nå jakter wheel.me på kunder. De snakker med selskaper i mange land om muligheten for å bygge inn, eller montere løsningen på eksisterende, eller kommende produkter.

– Vi ser et stort marked i ettermontering. Hjulene tar ikke mye plass og kan brukes uten å endre designet, f. eks. i mange gjenstander på sykehus, sier han.

Spesielt i helsesektoren konkurrerer de nye hjulene mot tyngre systemer som løfter og bærer med seg gjenstander som ikke kan flytte på seg selv. Det enkleste konseptet kalles AGV – Automated Guided Vehicle, mens AMR – Automated Mobile Robot, er en litt smartere variant. Men markedet består også av alt annet som har hjul, og skyves rundt av mennesker.

– En typisk AGV jobber i tre timer for så å lade i en time. Vårt system skal bare flytte seg selv, og først da trer de autonome hjulene i funksjon. Det betyr at hver lading varer veldig mye lenger. I uker og måneder. Hjulene trenger heller ikke programmering. De får det de trenger av informasjon fra skyen, sier han.

Når en stol, en pall, eller en sykehusseng skal gjøres autonom, trenger ikke alle hjulene være autonome. Det holder at ett eller to hjul står for drivkraften, mens de andre bare trenger å løfte seg.

På sykehuset: Wheel.me ser et veldig stort marked i sykehus hvor både senger og utstyr trenger å flyttes på. Foto: Wheel.me

Minst 600.000 hjul

Mens tyngre automatiserte transportløsninger kan ses på som en form for kostbare lastebiler, så er de autonome hjulene en løsning for det Timenes kaller «the last mile». Det gjør også at de blir svært mye billigere. Mens en AGV typisk koster 35.000 euro koster wheel.mes hjul rundt en hundredel av det. Det tror Timenes vil gjøre det mulig å tenke innendørs mobilitet på en helt ny måte, også i markeder som er vant med de høye kostnadene for slik automatisering.

— Vi har «hårete» mål for dette konseptet, men om bare 5 prosent av alle sykehussenger i Europa hadde fått vår løsning, snakker vi om 600.000 automatiserte hjul, sier han.

I januar fikk wheel.me som ett av 15 europeiske teknologiselskaper stille ut på EUs fellesstand på CES i Las Vegas. Der ble Accenture i USA interessert i produktet og ser nye muligheter for automatisering. Det samme gjør en stor produsent av luksusmøbler i San Fransisco som blir den første kunden i USA. I Oslo skal teknologien testes ut ved et sykehjem og et sykehus.

Enkel idé

Ideen bak wheel.me er enkel nok, men et godt eksempel på at den må modnes før den kan bli et produkt.

Paller: Paller og andre ting som inngår i enorme logistikksystemer kan automatiseres ved å bli autonome. Foto: Wheel.me

Selve hjulet er laget i en sylinder. Det kan komme i mange størrelser, men diameteren på det minste hjulet er bare 25 mm. Poenget er at det helst skal få plass helt skjult inne i tre, metall eller andre materialer som står på et gulv. For å kunne bruke hjulene i paller er det viktig at mekanismen kan trekkes helt inn. Vi jobber med designere for å lett kunne få plassert hjulet i nye produkter, men det er også et alternativ å ettermontere dem på utsiden av kasser og andre ting.

– Vi kan skalere opp hjulmekanismene til å ta mange hundre kilo. Motorene som løfter og driver hjulene er ikke store, og krever lite strøm. Når batteriet trenger å lades gjøres det induktivt og hjulene posisjonerer seg selv over ladeplaten omtrent som en robotgressklipper går hjem til laderen, sier han.

Innendørs posisjonering

En annen utfordring de har løst, er hvordan de mobile enhetene skal finne frem i bygninger. GPS er ikke tilgjengelig innendørs. wheel.me benytter derfor lavfrekvent elektromagnetisk posisjonering som gjør det mulig å posisjonere med stor nøyaktighet til å få objekter med smarte hjul inn og ut av f.eks. heiser og dører.

Alle objektene som har wifi og Bluetooth, snakker med en nettskyløsning wheel.me har utviklet. Denne snakker igjen med appen og smarthøyttaleren til brukerne. Programvaren er utviklet som en åpen løsning slik at alle som har en form for flåtestyring av inventar kan koble seg på.

En utvidelse av anvendelsesområdet til hjulene er den autonome veggen. Selskapet ser et betydelig marked knyttet til å rekonfigurere rom med virkelige vegger – og ikke tynne skillevegger. wheel.me mener at de kan fikse dette autonomt med hjulene sine og litt tilleggsteknologi. Både Horizon 2020-programmet i EU og Innovasjon Norge har vist stor interesse for veggen og hjulene, og har støttet utviklingen.

Veggen: Mange møterom trenger å flytte på vegger. Det vil Wheel.me løse på en mye enklere måte Foto: Wheel.me

– Forskningsrådet har også gitt økonomisk støtte til bedriften i flere år gjennom SkatteFUNN og midler til prosjektetablering av EU-søknader. Det at de har nådd opp i sterk konkurranse med andre europeiske bedrifter er et kvalitetstegn. Det bør inspirere andre norske bedrifter til å søke EU-midler for blant annet å kunne utvide markedet sitt sier Kristin Danielsen, områdedirektør for internasjonalisering i Forskningsrådet.

Beskyttet

– Vi har vært nøye med å beskytte ideen vår. Til nå har vi en patentfamilie bestående av fem patenter, i tillegg har vi beskyttelser av varemerke og design. I dag er vi syv ansatte, men utfordringen er å kunne skalere opp raskt nok. Vi skal øke tempoet, sier Timenes.

Produksjonen skjer i Norge, men Timenes vil ikke si hvor. Derimot håper han det vil fortsette. De har vært i Kina to ganger for å se på produksjonsmuligheter, men har kommet til den konklusjon at det er lite å hente i lavkostland.

– Det å produsere i lavkostland langt borte gir oss masse utfordringer på logistikk. Det vi eventuelt sparer i produksjonskost taper vi på fleksibilitet. Poenget er at høyt automatisert produksjon her i landet er blitt svært konkurransedyktig, sier han.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå