PÅ STAND: Bernt Olav Bauer-Nilsen i Brødr. Bauer-Nilsen føler han treffer riktig kundegruppe på messen. (Bilde: CAMILA AADLAND)
STORT: 6090 utstillere fra hele verden viste frem små og store nyheter på årets Hannovermesse. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
FESTO: Markedssjef Stig Grani i Festo Norge kunne breie seg på hele 1600 kvadratmeter. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
INTERESSE: - Vi får oppmerksomhet for produktet vårt, sier Trygve Wamnes fra Servi Motion Control. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

Deilig å være norsk i Tyskland

  • produksjon

– Dette er en naturlig plass å være, sier Bernt Olav Bauer-Nilsen i haugesundsfirmaet Brødr. Bauer-Nilsen.Bedriften er ett av fire norske selskaper med egen stand på utstillingen.

I hall 21, som en del av utstillingen Motion, Drive & Automation, befinner Bauer-Nilsen seg. Firmaet hadde stand på Hannovermessen for første gang for to år siden, og det ga mersmak. – Vi produserer hydrauliske motorer, og her kommer de som er interessert på innkjøpssiden, forklarer Bauer-Nilsen selv.

Allerede på utstillingens første dag var interessen brukbar. Det er ikke bare nye kunder som frister. – Konkurrentene våre er her. Bare det er grunn nok for oss til å delta, sier direktøren.





Store stands

Det norske selskapet Servi Motion Control har sin egen avdeling på morselskapet Hexagons stand. Selskapet leverer blant annet systemer til å kjøre vinsjer med, og har invitert en del kunder til Tyskland. – Vi har avtalt møter der vi viser frem produktet vårt, og vi tar også med kundene til våre leverandører. Dette er en unik anledning til å slå mange fluer i en smekk, forteller salgsingeniør Trygve Wamnes.

En del nordmenn er også å finne på riktig store stands. Festo har en stand på 1600 kvadratmeter. – Vi vil vise at vi er ledende innen automatiseringsteknologi, sier markedssjef Stig Grani. Han er innom morselskapets enorme utstilling. Festo driver hovedsaklig med trykkluft og styresystemer. Nå vil selskapet levere mer prosessindustrien, noe Grani tror vil være positivt for den norske avdelingen. Markedssjefen er fornøyd med at Festo har valgt å satse på Hannovermessen. – Vi får nye kontakter og bedre kontakt med eksisterende kunder. I tillegg får vi vist at vi har kompetanse og størrelse bak produktene våre, sier han.