IT

Datafeil koster 3 milliarder

KOSTBART: Det koster fort penger når forretningskritiske systemer stopper opp og må fikses.
KOSTBART: Det koster fort penger når forretningskritiske systemer stopper opp og må fikses. Bilde: Espen Zachariassen
Espen Zachariassen
16. sep. 2010 - 10:56
Vis mer

I løpet av ett år stopper it-systemene opp i en gjennomsnittlig norsk bedrift i 13 timer.

Det er ingen stor andel av årets 8760 timer, men det blir fort utgifter av det.



Betaler mest

CA Technologies har fått laget en europeisk undersøkelse om nedetid og kostnader.

Den viser at norske virksomheter er blant de som betaler mest når ting stopper opp.

Tiden det tar å utbedre avbrudd i it-driften koster i gjennomsnitt 2,6 millioner kroner i årlig omsetningstap, og samlet beløper det seg til 3 milliarder kroner.



Halverer inntjening

Undersøkelsen viser også at når forretningskritiske systemer ligger nede, halveres evnen til å generere inntekter.

Undersøkelsen er gjennomført av selskapet Coleman Parkes på oppdrag for CA for å formidle budskapet om at nedetid og kostnader kan reduseres merkbart hvis bedriften tar en gjennomgang sine ruriner for å gjenvinne kritiske data.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.