Dette mener ordfører i Trysil, Ole Martin Norderhaug (Ap).
– Samferdselsinfrastrukturen som berører Trysil må forbedres kraftig dersom kommunen skal kunne utvikle seg som reisemål, sier Norderhaug til Teknisk Ukeblad.
– Både riksvei 25 og trafikken gjennom Elverum sentrum er blitt en brems for utviklingen av Trysil som turiststed. Dagens veistandard truer målet vårt om at helårsturisme skal bli en næring i Trysil, ikke bare en binæring, sier Norderhaug.
– Ikke penger nok
I fjor sommer ble om lag 15 kilometer av den snaut 70 kilometer lange veistrekningen mellom Elverum og Trysil asfaltert. I år har ytterligere noen få kilometer fått ny asfalt.
Men der hvor veien er i dårligst forfatning, mellom Søndre Osen og Trysil flyplass, er grunnforholdene såpass dårlige at det må omfattende veireparasjoner til.
– Beklagelig
– Det er beklagelig at det ikke er penger nok til å rette opp de dårligste partiene. I mange år har riksvei 25 blitt mer eller mindre forsømt med midler til asfaltvedlikehold. Det er ikke gjort skikkelig grunnarbeid for at telehiv skal unngås, senioringeniør Harald Libæk i Statens vegvesen region øst.
– For å få bort de verste ujevnhetene skal vi neste sommer legge to lag med asfalt i stedet for et, legger han til.
– NTP for treg
– Denne saken skal forfølges. Dette er nytt for meg, ikke et ord har vært nevnt om dette fra veimyndighetene i fylket. Næringsminister Sylvia Brustad har nedsatt Strategisk Råd for å gi reiselivet i kommunene tilstrekkelige rammebetingelser, og noe av det viktigste her er økte midler til samferdsel, sier Norderhaug.
Han mener at det ikke holder med tempoet i NTP (Nasjonal Transportplan).
– Da vil det minst ta 10 år før Trysilveien får en akseptabel standard, sier Trysil-ordføreren.
Teknisk Ukeblad har ikke lyktes med å få en kommentar fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete.