Det danske firmaet KB Electrotech får kontrakten på levering og montering av elektro- og SRO-utsyr i Hardangerbrua og tilstøtende tunneler. Ill.: Statens vegvesen

Dansk seier til slutt

Kontrakten verd 59,7 millioner kroner blir underskrevet 8. november.

Oppdraget omfatter levering og montering av elektro- og SRO-utstyr på den 1 380 meter lange brua og i nesten 10 km tunneler.

På begge sider av Hardangerbrua går vegen rett inn i fjellet. Til sammen 2,4 km nye tunneler blir drevet i forbindelse med brua. På nordsiden går den tilstøtende tunnelen inn i den 7,5 km lange Vallaviktunnelen. Den ble åpnet i 1985, og trenger nå oppgradering.

KB Electrotech skal fjerne alt elektrisk utstyr i Vallaviktunnelen, bortsett fra viftene. De skal beholdes, men etter 26 års drift må de rehabiliteres. I dag er det 52 vifter i tunnelen. I tillegg til disse skal det monteres 8 nye. På den andre siden av brua blir det montert 10 nye vifter.

Både rehabilitering av gamle vifter og levering og montering av nye inngår i entreprisen. For øvrig skal danskene levere og montere 9 hovedfordelinger, 40 km kabler til lys, 26 km kabler til nødstrøm, 25 km fiberkabler, 2 100 lysarmaturer, 85 nødstasjoner, 100 innvendig belyste skilt og 9 bommer.

På selve brua blir det også elektroarbeid. Kjørebanen skal belyses, i tillegg skal det monteres lys inni stålkassen som bærer kjørebanen. Lyset blir slått på når det er inspeksjon. Det skal også føres strøm fram til avfuktingsanlegget inni stålkassen og til heisene som er montert inni hvert av de 200 meter høye tårnene.