De som vil bygge denne brua, må gi anbud innen 15. mars. (Bilde: Ill.: Rolf H. Gulbrandsen)

Dalsfjordbrua er ute på anbud

De viktigste stålelementene er bærekabeler, øvre hengestangfester, hengestenger og stålkassen i hovedspennet. Stålentreprisen omfatter montering og overflatebehandling av disse. Levering av stålkassen inngår også i oppdraget, mens levering av de andre elemtene lyses ut på egne entrepriser senere. Det gjør også levering av tårnsadler, forankringsstag og -plater.

Stålkassen veier 2 355 tonn, bærekablene veier 682 tonn.

Den som får denne kontrakten skal også levere og montere 1 046 meter brurekkverk, 2 828 meter kabelrekkverk, 4 pendellagre og avfuktingsanlegg i stålkassen og tårntoppene.

Betongentreprisen omfatter bygging tårn og viadukter. Hvert av tårnene blir 100 meter høyt og får tre rigler. Den nordre viadukten blir 75 meter lang, den søndre blir bare 25 meter lang. Brubredden blir 10 meter.

Betongentreprisen omfatter 7 960 kbm betong og 1 267 tonn armeringsstål. Oppdraget omfatter også montering av stålkonstruksjoner med en samlet vekt på 134 tonn.

Dalsfjordbrua er prosjektert av bruseksjonen i Vegdirektoratet. Dette arbeidet har tatt lengre tid enn forutsatt, men Vegvesenet tar likevel sikte på at brua skal stå ferdig i desember 2013. Opprinnelig var det meningen å bygge tårnene etter tur. Nå velger man i stedet å bygge begge samtidig. Dermed tar man igjen forsinkelsen.