Da klokka klang...

  • Meninger

Utdannings- og forskningsdepartementet har fordelt midlene til Norsk teknisk museum, Innlandets vitensenter på Gjøvik, Stiftinga Jærmuseet i Hå kommune, Bergen Vitensenter, Stiftelse Midtnorsk vitensenter i Trondheim og Nordnorsk vitensenter i Tromsø. Hele landet er dermed representert.

Den store spredningen vil gjøre det enklere for skolene å legge ekskursjoner til et vitensenter. All erfaring tilsier at opplevelse stimulerer interessen for teknologi og naturvitenskap.

Teknoteltet på Norway Cup viste hvor viktig det er at teknologene er der de unge er. Teltet som ble drevet av NITO, var en publikumsmagnet. Rundt 30.000 var innom i Teknoteltet på Ekebergsletta i Oslo. Utfordret av slagordet "Vær så snill og rør!" lot ikke unge fotballspillere og deres søsken sjansen gå fra seg til å prøve selv. Plutselig ble matematikk og teknologi morsomt, selv i sommerferien.

Med søkningen til studieplasser friskt i minne, der "alle" vil studere medier og medisin og "ingen" vil ta ingeniørfag, trengs alle gode innspill. Vitensentrene vil bli en viktig del av nettverket for å øke interessen for realfag. Teknologi i skolen er et annet inspill og kompetanseheving av lærerne et tredje.

Utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet har skjønt det og snakker om å styrke realfag der det er mulig. Men forstår alle politikerne det? Skole står høyt på agendaen i årets kommunevalgkamp. Det gir en sjelden mulighet til å få teknologi og naturvitenskap på dagsordenen. Men dersom debatten skal bli noe annet enn tomme ord og repetisjonsøvelser, må teknologene i landet minne sine lokalpolitikere om at interessen for realfag ikke kommer av seg selv. Skolepolitikerne kan lære av foregangsskolene. Noen har innført egne "matematek", andre har teknologi som eget fag og noen trekker inn eksterne krefter.

Skoleverket har begynt å røre på seg. Nå gjelder det å få opp dampen.