Liberty of the Seas - handlegate i cruiseskipet. (Bilde: Anders J. Steensen)
NY GIGANTBESTILLING: Royal Caribbeans har bestilt nok et skip fra Aker Yards. Her er første skip i klassen Freedom of the Seas, bygget ved tidligere Aker Kværner i Finland. (Bilde: Royal Caribbean)
(Bilde: Anders J. Steensen)

Cruiseskip skifter til LED-lamper

  • Klima

Southamton/Liberty of the Seas: Verdens to hittil største cruiseskip, søsterskipene Liberty of the Seas og Freedom of the Seas, er 15 prosent mer energieffektive enn tidligere tiders skip.

– Vi bruker mye kløkt på å redusere energibruken og utslippene fra våre skip. Med Freedom-klassen cruiseskip bruker vi 15 prosent mindre energi enn hva vi gjør på våre øvrige skip. Men for den nye Genesis-generasjonen, som er klar i 2009, er målet en ytterligere reduksjon til 25 prosent i forhold til tidligere tiders skip, sier teknisk direktør i RCCL, Harri Kulovara til TU.

Motor

Det er forbedret motorteknologi, særlig på tenningsrekkefølge og innsprutningssystem som reduserer forbruket.

Lys

Også andre energireduserende tiltak er satt inn. Rederiet arbeider med å skifte ut alle lamper som ikke kan dimmes ned, med LED lys.

– Forbruket går ned fra 40 W per lampe til 3 W. Dette reduserer forbruket både for effektuttaket på belysning, men virker også positivt på luftkondisjoneringssystemet, forteller miljøoffiser Peter Roy.





På biodiesel

RCCL har også noen mindre skip som drives med gassturbindrift.

På disse skipene, blant annet Jewel of The Seas som trafikkerer Oslo, har RCCL erstattet drivstoffet med biodiesel.

– Vi er i dag verdens største forbruker av biodiesel. Det foreligger også planer for å se om biodiesel også kan brukes for andre av våre skip, sier Roy.