19 MAI: Første tur med betalte passasjerer er fra Hamburg 19. mai. Da skipet ble sjøsatt var det ca 60 prosent ferdig. (Bilde: Anders J. Steensen)
UNDER TAK: Overbygget dokk ved Aker Yards i Helsingfors. Skipene bygges klare under tak. God krankapasitet er en forutsetning for denne typen bygging (Bilde: Anders J. Steensen)
INGEN MATERIALER: I det rød feltet skal det ikke lagres materialer eller utstyr. Det er lagt for å sikre tilgang. Heisanordnngen i forkant er for å heise om bord kabiner (Bilde: Anders J. Steensen)
FRIHET: Propeller og propellakslinger til Liberty of the Seas. Propellene drives med el-motor i huset propellen er montert på - såkalt Azimuth-framdrift. Fra byggedokken til Aker Yards i Åbo, Finland. (Bilde: Anders J. Steensen)
SVEISEAUTOMATER: En stor del av seksjonen sveises automatirsk. Her sveises stivere for plater. (Bilde: Anders J. Steensen)
(Bilde: Anders J. Steensen)
SEKSJONENE SVEISES: For det meste går sveising av sekesjonen automatisk. Kun noen få arbeider gjøres manuelt. (Bilde: Anders J. Steensen)
Nå, derimot - er det luksus så det holder. Fra dåpen til Freedom of the Seas. Freedom of the Seas - ferdig innredet shoppingområde. (Bilde: Anders J. Steensen)
KLARGJORT: Seksjonene til den nye Color Line fergen Color Magic ligger på rekke og rad, klare til å heises ned i dokken og monteres. (Bilde: Anders J. Steensen)
Baugseksjon med tre tunneler for thrustere ved Aker Yards i Finland. (Bilde: Anders J. Steensen)
NESTEN FERDIG: I malerhalene gjøres seksjonene nesten ferdig. Kun områdene der det skal sveises, er umalte. (Bilde: Anders J. Steensen)
Aker Yards - kabinvegg. Den tåler brann i 30 minutter. (Bilde: Anders J. Steensen)
PLUG-AND-PLAY: Lugarene bygges ferdig med alt utsyr inkludert toalett, vask, dusj, elektrisk utstyr, ventillasjon og underholdningsystemer. Alt koples til på et sted. Aker Yards har kabinproduksjon ved egen fabrikk i Piikiø. (Bilde: Anders J. Steensen)

Cruiser i byggeboom

  • Industri

Åbo/Helsingfors: Tross den sterke konkurranse fra skipsbyggingsland som Japan, ligger lønnsomheten for Aker Yards på 6,2 prosent.

Ordrereserven til selskapets 17 verft er på 61 milliarder, med hele 126 skip i ordre. En stor del av oppdragene har gått til verkstedene i Finland som er spesialiserte på å lage cruisebåter og ferger.



Skrog og marine systemer

Effektiviteten til de finske verftene skyldes et målbevisst arbeid over mange år.

Ved å bygge opp et nettverk av underleverandører, er det mulig spre risiko for verftet samtidig som erfaringer og kvalitet opprettholdes. Det verftene gjør selv er knyttet til skrog og de marine systemene. Innredningen gjøres av utenforstående spesialister.

– Slik unngår vi for mange egne ansatte, og reduserer risikoen for oppsigelser, forteller sjef for elektro og automasjonsavdelingen ved Aker Yards Helsingfors, Risto Virtanen.



Stål i Åbo

Det er verftet i Åbo som er spesialist i stålarbeider. Ved Åbo-verftet produseres stålseksjonen for verftene i Helsingfors og Rauma.

Stålet kuttes og settes sammen av store automater, før de utrustes. Seksjonene lages så komplette som mulig for å forenkle montasjen av rør, mekanisk og elektrisk utrusting samt ventilasjon.

Seksjonene har begrenset høyde slik at arbeiderne slipper å utføre arbeid i høyden eller over hverandre.

– Vi har lagt stor vekt på å gjennomføre gode rutiner innen HMS for å begrense skader. Alle skal ha en bevisst holdning til sikkerhet, sier direktør for cruise og fergebygging, Yrjö Julin.





220 000 Tonn

De største enkeltkontraktene er knyttet til verftene i Finland. Gjennom mange år har de ledet utviklingen av cruisesskip og ferger.

De mest kompliserte skipene hittil har vært den nye Freedom-klassen 160 000 tonns cruiseskip for Royal Caribbean Cruise Lines, RCCL.

Nylig ble nummer to av tre skip flyttet fra byggedokken til utrustningskaien ved verftet i Åbo, Aker Yards Turku. Skipet har navnet Liberty of the Seas.

Straks dokkporten er lukket, er det klart for å starte byggingen av Color Lines nye Kiel-ferge, Color Magic. Så følger skip nummer tre av Freedom -klassen, og hvis opsjon utøves, cruiseferge nummer tre for Color Line.

Deretter inntar de virkelige gigant-prosjektene dokken. RCCLs Genesis-klasse er cruiseskip som er 40 prosent større enn Freedom-klassen med en bruttotonnasje på utrolige 220 000 tonn.





Uten designavdeling

Verftet i Helsinki adskiller seg fra de to andre ved at det er rent sammenstillingsverft. Design og ingeniørarbeidene på fergene gjøres i Rauma, mens Åbo-verftet selv konstruerer de største fergene og cruisefartøyene.



Helsingforsverftet får ferdige seksjoner transportert inn fra Åbo. Disse klargjøres, males og settes sammen i en innendørs dokk. Denne hallen er konstruert med hensyn på maksimal effektivitet.

Dokkas lengde er 280 meter. Fra bunnen til kranbane er høyden 36,5 meter, bredden er rundt 39 meter og løftekapasiteten er 500 tonn. Hallen er blant annet utstyrt med egen spesialkran for å heise på plass prefabrikerte passasjerkabiner.



Isbrytere

Risto Virtanen, som har hatt sitt virke på dette verftet siden 1961, har opplevd flere forskjellige eiere. Opprinnelig var Helsinki-verftet eid av Wärtsolä, deretter ble det overtatt av Kværner Masa Yards, for så å komme i Aker Finnyards eie.

Opprinnelig var spesialiteten å bygge store havgående isbrytere. Noe som verftet også kan tilby den dag i dag.

Blant annet ble to store atomdrevne isbrytere for Murmansk Shipping, Taymyr og Vaygach, bygget ved verftet i 1988. Selve reaktorutsustningen ble installert ved russernes egne verft i St. Petersburg (Leningrad).

Dagens produksjon er ferger. Virtanen kan fortelle at de også har bygget cruiseskip, men da måtte de øverste seksjonene monteres ved utrustningskai på grunn av manglende høyde under kranbane. – Dessuten er dagens cruisefartøyer så store at havnebassenget vårt er for lite, forteller han.



Lett adgang

I Åbo er dokka større, 365 x 80 x 12 meter, men ikke under tak. Selve sammestillingen av seksjoner og byggemetode er lik ved alle verftene.

Først settes bunnseksjonene på plass. Den 8. august ble dette gjort for Color Magic i Åbo. Deretter heises seksjone på plass en etter en, som legoklosser. Dog monteres maskineri før seksjonen over maskinrom heises på plass.

Dokka i Åbo har en mulighet som få andre skipsdokker har. Det er mulig å kjøre med bil og buss ned i dokka. Dette letter adkomsten betudelig under montasjearbeider.

Maskineriet i ferger og cruiseskip adskiller seg ved at cruiseskipene stort sett har dieselelektrsik fremdrift med Azipull sturbare fremoverrettede trustere, mens ferger har ren mekanisk propulsjon med gear og aksler ut. Årsaken er at på cruisefartøyer ønskes maksimal komfort med vibrasjonsfritt maskineri, mens på en ferge er ikke dette det mest vesentlige. Fart, energiøkonomi og driftssikkerhet er det viktigste.



60 prosent ferdige

Skipene er stort sett rundt 60 prosent ferdige når de forlater byggedokka. Da er alt arbeid knyttet til skroget, den marine utstrustningen, maskinereri og navigasjonsutstyr og alle kabinene satt på plass.

Mens selve sluttmontasje som legging av belegg på dekk, innredning av alle større rom i skipet, montere underholdningsustyr etc, det gjenstår. For fergene skal også de hydrauliske bildekkene inn på plass.

Generelt er det underleverandørene som nå trår til med sine mannskaper. For veftenes del er det i hovedsak prosjektledelse, prosjektstyring og kostnadskontroll som er hovedutfordringen i denne fasen. For et skip som Liberty of the Seas, tar dette arbeidet ni måneder, før skipet fremstår som et smykke, og de første passasjerene kan komme om bord og nytte.



Ferdige kabiner

Om bord på Liberty of the Seas finnes totalt 2580 kabiner, hvorav 763 er for mannskapet. 99 prosent av disse kabinene er prefabrikerte ved Aker Yards Piiko kabinfabrikk, rett øst for Åbo.

Her masseproduseres kabiner i stor stil for både Aker Yards, og for andre skips- og offshoreverft, som Leirvik Module Yard.

Modulbygging av kabiner ble utviklet og patentert av Piiko, den gang det lå under Masa Yards. De hadde enerett på å produsere denne typen utstyr i ti år, men er nå i konkurranse med andre produsenter. Fordelen med Piiko er alikevel at de er nært tilknyttet Åbo-verftet, som er de ledende utviklere av nye konsepter for cruiseskip og ferger. I dag har Aker Yards Piiko ca 25 prosent markedandel på verdensbasis når det bygging av kabiner. Dette inkluderer lisensbygging i Korea og Kina.

Kabinene bygges helt ferdige, bortsett fra løse møbler, gardiner, bilder på skottet, og dørk (gulv). Det er ikke nødvending så lenge de skal sveises fast eller monteres på et eksisterende ståldekk. Å produsere en kabin tar i snitt 2,5 dager. Selve montasjen om bord tar 20 minutter. Årsaken til den raske montasjen er at kabinen kommer komplett med elektriske tilkoplinger, tilkopling til underholdninssystem pluss ferdi med vann, avløp og ventilasjon.

Kabiner på inn til 30 m 2 kan prefabrikeres. Større luksussuiter må bygges og gjøres klare på stedet i skipet. Vekten er i snitt på 1,5 tonn. Totalt er det blitt levert over 80 000 kabiner fra Piiko. Årlig produksjon kan komme opp i 6000 enheter. RCCL har svelget unna hele 40 prosent av den tttale produskjonen. Dette utgjør en verdi på 650 millioner euro.





Color Magic

Den nye cruisefergen Color Magic blir et søsteskip tl Color Fantasy som i dag går ruten Oslo - Kiel.

Det nye skipet har blitt en formidabel suksess med langt større belegg enn det Color Line oprinnelig la til grunn da skipet ble bestilt. Color Magic vil ikke redusere interessen for ruten. SKipet bygges i Åbo, men skal utrustes i Rauma.
Der skal også de to nye hurtiggående fergene som skal gå ruten Larvik - Hirtshals bygges. Disse båtene skal ha fire daglige avganger og skal erstatte Petter Wessel, som i en generasjon har gått ruten Larvik Fredrikshavn.







Norge leder an

En av årsaken til Aker Yards Finlands suksess er samarbeidet med RCCL.

Det opprinnelige norske rederiet har ledet utviklingen av skip i cruisemarkedet. De første kontraktene med det finske verftet ble tegnet for mer enn 30 år siden, og fra den gang har utviklingen mer eller mindre eksplodert. Ikke minst skyldes dette endringer i passasjergruppen som ferierer med cruise.

Fra å være rettet mot velstående pensjonister, er cruise blitt en populær ferieform for gjennomsnittsamerikaneren. Freedom-klassen har egne soner for barn, og andre soner som kun er innrettet mot et voksent publikum. Gjenomsnittsalderen for de reisende er på rundt 40 år, folk som søker opplevelser. Derfor bygges det stadig ut med nye tilbud til de reisende, som kunstig bølgemaskin, med mulighet for å surfe. Bak skorstenen finnes klatrevegger, inndørs er det trimrom, treningssenter og sågar en boksering, i tillegg til all mulig annen underholdning. Dagens lugarer er derfor utstyrt med tilkopling til PC, internett, TV og dvd.

Men den mest kuriøse utsrustning på RCCLs skip, det er og blir de automatisk balanserte biljardbordene. Selv i sjøgang er det mulig å leke seg med ballene på den grønne filtduken.

En rekke restauranter i en handlegate over flere dekk midtskips skaper en atmosfære av å være i et lukseriøst kjøpesenter. Alle disse kravene innebærer utfordringer for verftet og konstruktørene av skipene som etterhvert proppes fulle av utstyr.



Norske leveranser

Til tross for at RCCL ikke lenger er et nrosk rederi, beholder de mye av de norske leverandørene. Autronica leverer brannvarslingssystemene om bord.

– Vi har også vannbehandlingsanlegg fra Scabship i Tønsberg, pluss at Valmarine i Drammen leverer maskinromsovervåkingen, forteller Svein Medhaug i RCCL. Han er fast stasjonert i Åbo for å flge omm alle de elektriske systemene om bord på crusiefartøyene RCCL bygger i Finland.

– Totalt er det mer enn 15 000 signaler som skal behandles av kontrollsystemene om bord, forteller han.