Crete Cement hadde 5.300 tonn tonn sement, 115 tonn tungolje og 19 tonn marin diesel om bord, og et mannskap på 12. I tillegg var en norsk los om bord. (Bilde: Poppe, Cornelius )
Det er 11 meter dypt der Crete Cement har lagt seg på bunnen. (Bilde: Scanpix)
Crete Cement hadde 5.300 tonn tonn sement, 115 tonn tungolje og 19 tonn marin diesel om bord, og et mannskap på 12. Lenser skal fange opp olje som vil lekke ut. (Bilde: Poppe, Cornelius)
Nesodden Brannvesen var i beredskap for å samle opp utslipp. Crete Cement hadde 5.300 tonn tonn sement, 115 tonn tungolje og 19 tonn marin diesel om bord, og et mannskap på 12. (Bilde: Poppe, Cornelius)

Crete Cement synker sakte

  • Klima

Det 97 meter lange skipet, som er lastet med over 5.000 tonn sement, grunnstøtte rett før klokken 7 i Grisebukta i Oslofjorden.

Verken mannskapet på tolv personer eller losen som var om bord ble skadd i grunnstøtingen.

– Skipet er ustabilt. Det tar inn vann, og synker sakte, forteller beredskapsvakt Hilde Dolve ved Kystverkets beredskapsavdeling i Horten til NTB.

Tungolje

Så langt er det ikke meldt om lekkasjer fra havaristen, men oljevernberedskapen i området er klar til å bli mobilisert hvis det blir nødvendig.

– Skipet har 14 tonn marin diesel, 115 tonn tungolje og rundt 5 tonn smøreolje om bord, sier Dolve.

Det er lagt ut oljelenser rundt skipet.

– Nødlossingsutstyr er på vei. Så når havaristen er stabil, kan det losses olje, forteller hun.

Fant feil på skipet

Crete Cement ble kontrollert 5. september i år, da det lå til havn i Slemmestad i Buskerud.

Sjøfartsdirektoratet slo i kontrollrapporten fast at det var mangler ved navigasjonssikkerheten om bord, og nevner spesielt skipets kartmateriale.

Inspektørene var heller ikke fornøyde med skipets brannvarslingsanlegg, skriver Aftenposten.no.

Også ved en kontroll to uker tidligere skal det ha blitt funnet mangler, blant annet med utsikten fra broen. Ifølge rederiets pressetalsmann, Per Rønnevig, var feilene rettet opp.

Betong

Sementen i lasten vil blandes med vann, og bli til hard betong. Det vil sannsynligvis gjøre hevingsarbeidet svært vanskelig.

– Om fartøyet synker, vil det komme vann inn i lasterommene, og da trenger jeg jo ikke engang fortelle deg hva som vil skje. Det vil nok uansett gjøre bergingsarbeidet langt mer omfattende, sa Rønnevig til TU.no før skipet sank.

Les mer om ulykken: Skipet vil synke

Vil pumpe ut sementen

Sementen er ikke farlig