Contexo fra Mysen ligger bra an til å få bygge denne brua. Ill.: Plan Arkitekter

Contexo lavest på Tretten bru

Anlegg Øst fra Lillehammer ligger nest lavest med et anbud på 67,377 mill. Deretter følger Østlandske Vei og Betong fra Oslo (72,275 mill.) og Eco Bygg fra Åseral (75,524 mill.). Den eneste riksentreprenøren som ga anbud var Veidekke, som ligger høyest med 79,199 mill.

Prisene ligger litt over Vegvesenets overslag.

Tretten bru er en 148 meter lang fagverksbru i tre. Den skal erstatte to bruer i Øyer kommune. Bruene ligger etter hverandre. Den ene krysser Lågen, den andre krysser E 6.

Den nye brua får et karakteristisk utseende. Det østre landkaret blir liggende 2,5 meter høyere enn det vestre. Det østre landkaret kan ikke senkes fordi E 6 trenger høyden, det vestre kan ikke heves uten at tilstøtende veg kommer i konflikt med verneverdig bebyggelse.

Løsningen på en asymmetrisk situasjon ble en asymmetrisk bru. Overgurten i fagverket stiger brattere fra vest enn fra øst. Det høyeste punktet vil dermed ligge ca. 10 meter vest for midten av fagverket.

Den nye brua skal gå i samme trasé som de to gamle, så de gamle bruene må rives før den nye kan bygges. I mellomtiden skal trafikken gå på en midlertidig forbindelse over elva. Den består av en 40 meter lang interimsbru mellom fyllinger. Den som får kontrakten på fagverksbrua, skal legge ut fyllingene og rive den gamle. Interimsbrua skal bygges av bruseksjonen i Vegdirektoratet.

Innen 15. juni neste år skal den nye brua stå ferdig.