Innen 1. november neste år har Consolvo fra Lier montert gang/sykkelbane på vestsiden av Tromøybrua. På dette bildet blir det høyre side. (Bilde: Anders Kivle, Statens vegvesen)

Consolvo fikk jobb på Tromøybrua

Tromøybrua inngår i fylkesveg 409 i Aust-Agder. Den er den eneste landverts forbindelsen mellom fastlandet og Tromøya, som har rundt 6 000 innbyggere. Årsdøgntrafikken på brua ligger på omtrent 9 500.

Brua ble åpnet i 1961. Som mange andre bruer fra den tiden har den et håpløst tilbud til myke trafikanter. En smal stripe på hver side av kjørebanen er alt. Nå blir det bedre. Consolvo, som tidligere var kjent som Vedlikeholdservice, skal montere en 2,5 meter bred gang/sykkelbane på utsiden av kjørebanen på bruas vestside.





Verre for strikkhoppere

Tromøybrua er en 412 meter lang hengebru med hovedspenn på 240 meter. Kjørebanen er avstivet med et fagverk i hovedspennet. Sidespennene er ikke opphengt i bærekablene. Gang/sykkelbanen får et dekke av gitterrister med et 1,6 meter høyt rekkverk på hver side. Den skal henges på fagverket i hovedspennet og på pilarene i sidespennene.

Kontrakten omfatter også utskifting av rekkverkene på hver side av kjørebanen. De trenger avløsning etter 50 års tjeneste. De nåværende rekkverkene er 1,2 meter høye. Vegvesenet ønsker å øke høyden til 1,6 meter for å gjøre det vanskeligere å ta seg over dem for strikkhoppere og folk som vil ta livet sitt, men det er ikke tatt endelig beslutning om rekkverkshøyden. Først må det avklares om bærekablene tåler den ekstra vekten.





Kjørebanen innsnevres

Det som er sikkert er at bærekablene på vestsiden av brua ikke har godt av ekstrabelastningen av gang/sykkelbanen, hvis man ikke tar forholdsregler. Derfor blir det montert et lavt rekkverk som snevrer inn føringsbredden på kjørebanen fra 7,5 til 6,95 meter.

Prosjekteringen av gang/sykkelbanen er utført av Rambøll. Den skal være på plass innen 1. november neste år. De totale kostnadene for prosjektet vil komme på rundt 26 millioner kroner. Det omfatter utskifting av belysningen på brua, som settes ut på egen entreprisen.

Beløpet er noe billigere enn opprinnelig forutsatt. Bakgrunnen er at kontraktsummen for montasjen av gang/sykkelbanen ble lavere enn Vegvesenet regnet med. Hele beløpet dekkes med fylkesvegmidler.