Concorde flyr igjen

For å få Concordeflyene i lufta igjen er store forbedringer gjort, blant annet på drivstofftankene. De er belagt med Kevlar som er innkapslet i en matrise av en fluorelastomer med høy holdbarhet.

Kombinasjonen sørger for gode elastisitets- og tetningsegenskaper fra elastomeren, samt styrke og støtsikkerhet fra Kevlar-fibrene – mens begge har høy temperatur- og kjemikaliebestandighet. Fluorpolymerer brukes blant annet i Teflon.

Lekker ikke

Mer enn 100 spesialformede og kartongtynne seksjoner av kompositten er håndlagt inne i flyets drivstofftanker. Tiltross for foringens tynne profil har tester vist at den gir god beskyttelse mot den type punktering som førte til at en av Air Frances Concorder styrtet i fjor.

Elastomeren i kompositten hindrer lekkasje om en ulykke skulle inntreffe og foringen sprekke. Fra å lekke 100 liter per sekund gjennom et 30 kvadratcentimeters hull i ubeskyttet vinge, går lekkasjeraten ned til én liter i sekundet. Det betyr at en antennelse er så å si utelukket.

På grunn av det lave styrke til vekt forholdet i kompositten er det bare en vektøkning på 400 kg per fly – som likevel er betydelig i flysammenheng.

Derfor er dekkene og deler av innredningen forandret for å utjevne vekten.