Clemets utfordring

ÅRETS NORWAY CUP var en suksess på mer enn det sportslige. Mellom kampene kunne de mange tusen spillerne ikke bare kjøpe bort lommepengene, men også lære noe nytt. For første gang ble teknologien synliggjort i Tekno-teltet på Ekebergsletta.

Teltet var et samarbeid mellom NIF, NITO og TU, etter et initiativ fra NITO. Aktivitetene i teltet sto Science Circus, Fysisk Institutt ved Universitetet i Oslo og prosjektet "Teknologi i skolen" for. Oppslutningen var fantastisk. Fra morgen til kveld var det et yrende liv der nysgjerrige barn og unge prøvde seg på ulike fysiske eksperimenter og fulgte demonstrasjoner i fleng. Det finnes knapt bedre bevis på at teknologi og naturvitenskap fenger når det anrettes på den riktige måten.

I tillegg ga NITOs spørreundersøkelse blant de unge et nærmest entydig svar på spørsmålet om hvordan matteundervisningen kan bli bedre: Mer eksperimenter og praktisk orientering! (se side 7).

Utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet har allerede tatt flere tak for å bedre matteundervisningen både på de enkelte skolene og i lærerutdanningen. Men det er fortsatt mange meninger om hvordan elevenes ønsker kan dekkes. Vi har to forslag som har vist seg å virke utmerket:

De siste årene har programmet "Teknologi i skolen" spredd seg fra skole til skole. En rekke lærere har fått et verktøy til mer spennende og forståelig undervisning i realfag. Nøkkelen her er entusiastiske lærere ved hver skole.

Skoler som ligger i byer med vitensentre er i den heldige situasjon at de kan ta med klassene dit. I resten av landet er skolene avhengige av mobile løsninger. Det mobile Teknoteket, Science Circus, har blitt vel mottatt, men dersom statsbudsjettet ikke inneholder midler vil det bli lagt ned (se side 5).

Etter oppslutningen på Ekebergsletta bør det ikke vær vanskelig for Clemet å sikre fortsatt drift av Science Circus og utvide "Teknologi i skolen".

Teknologi og naturvitenskap fenger når det anrettes riktig