Ønsker flere: Direktør Hilde H. Magnusson i Innovasjon Norge ønsker flere norske selskaper til den norske fellesstanden på CeBIT. I år var denne gjengen glade for å være i hall 6. (Bilde: RAGNA KRONSTAD )

CeBIT gir mersmak

  • ikt

CeBIT: Litt bortgjemt i Hall 6 finner man den nokså anonyme norske fellesstanden med 14 norske selskaper. Et gressgrønt møterom er standens sentrum. Innovasjon Norge er hovedarrangør.

-Tiden hvor vi hadde 500-600 kvadrameter utstillingsplass er definitivt over, men ting begynner å røre på seg igjen, etter at det i 2003 ikke var med en eneste norsk bedrift, sier direktør for profilering i Innovasjon Norge, Hilde H. Magnussen.

Stands duger

Lars Kjelling fra Compello, som tilbyr tjenester innen elektronisk fakturabehandling, mener messen er viktig for å finne partnere i England og Tyskland, men også for å markere seg overfor norske kundene.

- Vi har vært i dialog med potensielle forhandlere og tredjepartsleverandører.

Frode van der Laak, fra IPtech, smiler fra øre til øre. Han har fått kontakt med en tysk kunde som representerer 120 000 kunder. Et selskap i Kuwait har også vist sin interesse. - Jeg er kjempefornøyd, sier IP-telefoniselskapets administrende direktør.

- Ja, i forhold til forventingene har det gått veldig bra på CeBIT. Vi hadde også forberedt en del på forhånd. Vi får mye å jobbe med de neste ukene, sier systemutvikler Kåre Køhler Høviki i eZ Systems, et programvareselskap som utvikler åpne webbaserte innholdssystemer.

Zissor Content - som tilbyr fritekstsøk-tjenster for blant annet avisarkiver, har vært med på CeBIT før. Salgs- og markedssjef Per Arvid Sveum mener det er viktig å være utholdende: - Vi er her på grunn av det tyske markedet. Det tar det tid å påvirke.

- Tjener dere mer penger på å være her?

- Ja, i år gjør vi det.

- Stands har absolutt livets rett, sier administredende direktør Stefan Marx i Branch Service, som er et representasjonskontor for norske selskaper i Tyskland.

For seks år siden, under dot.com-bølgen, trodde han kanskje messene ville dø ut, men som han sier i dag: - Det er viktig å møtes. Han legger til at det er viktig å være utholden. - Man må holde ut noen år før man lykkes.

Foretrekker spissede messer

Det Norske Veritas (DNV) sin programvareavdeling er på messen med egenutviklede risikoanalyse- og miljørapporteringsverktøy. De tester ut CeBIT som messe i år og er ikke like fornøyd.

- Responsen er ikke så høy. Vi satser tradisjonelt på olje- og shippingmesser, sier produktsjef Knut Helle i DNV. - Vi er mest opptatt av å henvende oss til fagfolk, ikke først og fremst IT-folk.

Også innholdsleverandøren for mobiltelefoni, Colibria, mener at CeBIT kanskje ikke er den beste messen. - Det er bedre på mer spissede messer, men det har gått bedre enn forventet. Vi har vært i kontakt med tyske teleoperatører, sier markedssjef Liv Anne Løkka.

De norske selskapene betaler halv pris for deltakelse ved å stille ut på fellestanden. Det betyr 10 000 kroner. For denne prisen får de en meter lang plakatvegg som de kan fylle med hva de vil. De får også så vidt plass til en stol og en bærbar PC som kan brukes til å vise frem produkter.