Utendørsterrasse på Kingdom Tower gir byens beste utsikt over både Rødehavet og Jeddah. (Bilde: Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture)
Området rundt tårnet kalles The Kingdom Tower waterfront district og skal inneholde bosetninger, shopping, kontorer, luksushoteller og åpne plasser. (Bilde: Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture)
Med en høyde på over en kilometer, blir Dubais Burj Khalifa synlig 173 meter kortere enn Kingdom Tower som tar over rekorden som verdens høyeste bygg. (Bilde: Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture)
Fra det som en gang var en beskjeden fiskerlandsby, vil byen Jeddah få et betydelig symbol på vekst i regionen. (Bilde: Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture)
Prisen på prosjektet er forventet til å komme på 1,2 milliarder dollar. (Bilde: Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture)

KINGDOM TOWER

Bygger verdens høyeste skyskraper med 80.000 tonn stål

Denne uken starter det for alvor.

Snart skal verdens høyeste frittstående bygning rage over den saudiarabiske byen Jeddah.

Fra å ha vært en gammel fiskerlandsby, har byen vokst til å bli en av de største kystbyene i Midtøsten. I dag er det et sentrum for forskning og ingeniørledelse i Saudi-Arabia.

Nå skal det hele toppes med en tusen meter høy skyskraper: Kingdom Tower.

Byggearbeidet er nå satt til å starte den 27. april.

Kingdom Tower er anslått til å koste i overkant av 10 millarder norske kroner.

Gigapikselbilde: Så mye har Oslo forandret seg på bare seks år

Ny rekord

Ifølge arkitektene bak byggverket, Adrian Smith og Gordon Gill, skal skyskraperens topp være cirka en kilometer (3280 fot) over bakken, med muligheter for en uslåelig utsikt ut over Rødehavet.

Dagens rekord for verdens høyeste skyskraper, og høyeste frittstående bygning har siden 2007 vært forbeholdt Dubai med Burj Khalifa.

Stilles Kingdom Tower og Burj Khalifa ved siden av hverandre for så å hoppe fra den høyeste til den laveste av dem, ville det ligne mer en tragedie enn på parkour. Høydeforskjellen mellom bygningene er nemlig på 173 meter.

Oslo Plaza er til sammenligning 117 meter høy.

Med et konstruksjonsareal på 530.000 kvadratmeter, består Kingdom Tower av 200 etasjer der 160 av dem skal være beboelige.

Bygget skal være utstyrt med 59 heiser som skal kunne bevege seg så fort som ti meter i sekundet.

Adrian Smith var forøvrig også sjefsarkitekt for Burj Khalifa, så arkitektene besitter allerede kunnskaper om rekordhøye bygninger.

Les også: USA kan bli verdens ledende oljeprodusent

Jeddah på 1500-tallet.
Maleri av Jeddah på 1500-tallet. James Wellsted / Wikipedia

Kontroversiell infrastruktur

Per i dag har Jeddah rundt 3,4 millioner innbyggere og er Saudi-Arabias nest største by. Det er ifølge Wikipedia også havnebyen inn til den hellige byen Mekka.

I 2011 brøt det ut store protester blant Jeddahs innbyggere etter at en flom skylte inn over byen og drepte 10 mennesker. Flommen skadet ifølge Reuters 90 prosent av veiene.

Protestene var også spesielt rettet mot mangelen på et skikkelig kloakkanlegg i en millionby i et pengesterkt oljeland.

Med moderiniseringen som følger med det kostbare tårnet, kan det virke overveiende sannsynlig at også disse tingene vil prioriteres.

Ifølge det nasjonale vannverket i Saudi-Arabia, skal Jeddahs kloakksystem være ferdig ved utgangen av 2015.

Vi trenger ikke se lenger tilbake enn til mars i år at Arab News skrev at distrikter i Jeddah ble rammet av flom på grunn av overflod i kloakken.

Les også: Operahuset gulner

Illustrasjon av fremtidens Jeddah i Saudi-Arabia. Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture

Kvalitetssikret

ACTS (Advanced Construction Technology Services), er et konsulentselskap innen byggmaterialer og geoteknikk. De fikk i oppdrag å stå for kvalitetssikringen av materialene som skal brukes.

100 ansatte i ACTS har stått for testingen i Midtøstens største laboratorie-anlegg i Briman-området i Jeddah. Det meldte Saudi Gazette tidligere i februar.

Bygningens materialer skal ha blitt grundig testet, og vil i hovedsak bestå av 80.000 tonn stål og en halv million kubikkmeter betong.

De skal blant annet ha vurdert betongens egenskaper i flytende form for å sørge for at sementen er mulig å pumpe opp til så store høyder.

Les også: Skal lagre store mengder energi i betong

I tillegg til boliger, handelsområder og næringsliv, skal det også bygges åpne områder rundt Kingdom Tower. Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture

Vind

Å bygge en skyskraper som er nesten like lang som en spasertur langs Karl Johans gate fra Oslo Sentralstasjon til Slottsparken byr på utfordinger.

Da vi snakket med førsteamanuensis Jochen Köhler ved Institutt for konstruksjonsteknikk på NTNU tidligere i år, sa han følgende om utfordringen med høye bygg:

– Viktig for bruken er også vinden, som fra en viss høyde blir like mye eller mer kritisk for horisontale bevegelser enn jordskjelv. Det er egentlig ganske interessant, for vi snakker ikke om bygningsstyrke, men heller om hvilke grenser som gjelder for frekvens og akselerasjon på bevegelsene i bygget.

Problemstillingen om vind tok også Construction Week Online opp i et intervju med Bart Leclercq fra ingeniørselskapet WSP Middle East.

– En må sørge for at tårnet ikke er for fleksibelt og at folk ikke blir kvalme av de høye vindene.

Han mener at det er viktig at skyskraperen er stiv nok, ikke bare sterk nok. Leclercq påpeker at dette neppe blir et problem for Kingdom Tower. Bygget skal være utformet med vind i tankene.

– Siden den skifter fasong oppover mot toppen, vil vindkastene gå rundt bygningen og ikke ramme så ekstremt som på en solid kloss, sier Leclercq.

Les også: Kina bygger 13 av verdens høyeste skyskrapere

Bygget skal være aerodynamisk utformet slik at bygget kan håndtere høye vinder uten at beboerne blir Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture

Hvor høyt?

 Arkitektene bak: Gordon Gill t.h. og Adrian Smith
Arkitektene bak: Gordon Gill t.h. og Adrian Smith Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture
Er grensen nådd denne gangen? Köhler fra NTNU tror faktorer i bredde og på bakkeplan kan både bidra til og komplisere det å bygge enda høyere.

– Fra et generelt perspektiv tror jeg det er mulig å bygge veldig høyt. Problemet er hvordan byggene kan brukes. Om du skal bygge høyere, trenger du en større grunnflate for at ikke bygget skal måtte bli veldig smalt, og etter hvert som du kommer opp i høyden blir områdene uten vinduer større og større, noe som kan gi veldig mørke lokaler. Burj Khalifa i Dubai har form som en stjerne nettopp for å eksponere mer volum for lys, sier Köhler.

Köhler fra NTNU ser ikke helt bort fra at noen i fremtiden kan lykkes med å bygge enda noen hundre meter lenger opp i lufta.

– Gitt de samme restriksjonene på eiendom i byene vil nok grensen gå et sted mellom en kilometer og en engelsk mile, altså rundt 1600 meter, noe høyere enn byggene vi har sett frem til i dag, sier Köhler.

Skyskraperen og området rundt blir et synlig symbol på Saudi-Arabias og Jeddahs framvekst. Jeddah Economic Company/Adrian Smith + Gordon Gill Architecture
Les også:

– Dette er fremtidens byggemateriale

Gulvet klikkes allerede på plass. Nå kommer «klikkveggen»

Slik laget de 260 ekstra kvadratmeter inne i bygget