Designere, verft, rederi og offshore subseaeksperter har jobbet tett sammen og utviklet skipet, skreddersydd for en kontrakt.
Eidesvik og Subsea 7 har allerede kontrakt med Statoil for bruk av skipet. Oljeselskapet stiller strenge driftskrav som betyr at det må være gode backupsystemer om bord.
Ulike oppgaver
Skipet betegnes som et IMR/konstruksjonsfartøy og får Ulsteins SX148-design.
Fartøyet kan utføre avanserte undervannsarbeider som inspeksjon, vedlikehold og reparasjoner av installasjoner på havbunnen. Skipet kan også brukes til klargjøring av olje- og gassbrønner og brønnstimulering.
Isforsterkes
Fartøyet blir 106,5 meter langt og 24,5 meter bredt. Det får toppfart 17 knop og skal ha lugarplass til 90 personer.
Skipet utstyres med moonpool, tre ROV-er (fjernstyrte ubåter), et modulhåndteringssystem (MHS) og en 100 tonns kran med aktiv hiv-kompensasjon.
Skipet skal levers mot slutten av 2012. Skipet er isforsterket og kan operere under arktiske forhold.
Verftet og designmiljøet i Ulstein har jobbet med dette prosjektet i mer enn to år.
Samarbeid
– Saman med Subsea 7 og Eidesvik har Ulstein utviklet et svært avansert og framtidsrettet offshorefartøy. Vi har konkurrert mot de beste aktørene i klassen, både når det gjelder kontraktører, rederi, designere og verft. Vi er enormt stolte over at Ulstein foretrekkes, seier salgssjef Håvard Stave i Ulstein.
Kontraktssummen er ikke oppgitt.
– Det er svært gledelig at Eidesvik igjen velger Ulstein for framtidsrettet/framtidsrettede og avansert tonnasje. Dette blir et topp moderne IMR/konstruksjonsfartøy for Nordsjøen som vi håper Subsea 7 og deres kunde Statoil får stor nytte av, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group i en pressemelding.