Kontrakten ble signert 6. mars og har en verdi på i overkant av 29 millioner kroner. Prosjekteringen umiddelbart og utføres i løpet av 2020. Prosjekteringen inkluderer også en uttrekkstunnel for BaneNor som skal gå under Drevelin-bygget i Møllendalsbakken.
– Dette er et spennende og utfordrende oppdrag for oss, og vi ser frem til å bidra til å gjøre om jernbanetunnelen til en ny gang- og sykkeltunnel som vil gjøre det enklere å komme seg frem. Nå gleder vi oss over tildelingen og ser frem til å starte prosjektet, sier oppdragsleder i Multiconsult Christian Frank i en pressemelding.
![Roger Skoglie, direktør Bybanen Utbygging og direktør Kari Sveva Dowsett i Multiconsult ved signeringen av kontrakten nylig. <i>Foto: Multiconsult</i>](https://images.gfx.no/290x/2539/2539838/200306-kontrakt-bg-1390.jpg)
Tunnelen mellom Kronstad og Møllendal er 470 meter lang. Den skal gi gang- og sykkelvei mellom Bergen sentrum og undervisningsmiljøet på Kronstad, og videre til sykkelveinettverket over Mindemyren til Bergen sør og til Fyllingsdalen.
Siste godstog gjennom Kronstadtunnelen gikk så sent som i 2019.
Forberedende arbeider med å utvide tunnelen starter i mars. Gang- og sykkeltunnelen er forventet ferdigstilt samtidig som Bybanen til Fyllingsdalen, i 2022/23.
![Den undersjøiske Nappstraumtunnelen (1780 meter lang) er en del av E10 i Vestvågøy og Flakstad kommuner.](https://images.gfx.no/130x87/2740/2740973/DSC01840.jpg)
Vegvesenet prøver igjen: Hvem vil oppgradere Nappstraumtunnelen?