KLIMA

Bygger nytt miljøkrigerskip

KRIGSSEILER: Rainbow Warrior III er rigget for å drive klimakamp. Seilarealet er på over 1300 m2. Båten skal være klar til 40-årsjubileet til greenpeace i 2011.
KRIGSSEILER: Rainbow Warrior III er rigget for å drive klimakamp. Seilarealet er på over 1300 m2. Båten skal være klar til 40-årsjubileet til greenpeace i 2011. Bilde: Gerard Dykstra and Partners

Greenpeace:

  • Startet 1971 i Canada med kamp mot USAs atomprøvesprengning.
  • Greenpeace er nå en internasjonal miljøorganisasjon.
  • Hovedkvarter i Amsterdam
  • 2,8 millioner medlemmer
  • Nasjonale og regionale kontorer i 41 land.

Rainbow Warrior III

  • Byggeår: 2011
  • Verft: Fassmer Schiffbau, Bremen
  • Lengde: 58 meter
  • Bredde: 11 meter
  • Dypgang: 4,5 meter
  • Sengeplasser: 30
  • Deplasement: Ca. 700 tonn
  • Riggtype: A-ramme skonnert
  • Seilareal: 1325 m2
  • Skrog: Stål
  • Overbygg:: Aluminium
  • Drivstofftank: 110.000 liter
  • Ferskvann: 32.000 liter.
  • Framdrift: Diesel-elektrisk og seil
  • Motor: Volvo Penta D65A MT 1850 HP
  • Fart: 10 knop v. 300 kW eller 16 knop med direkte innkoblet dieselmotor
  • Biologisk toalettsystem
  • Pris: 32 millioner dollar (ca. 23 mill. Euro)

Rainbow Warrior II:

  • Byggeår: 1957
  • Verft: Cochrane & Sons, Selby, UK
  • Lengde: 55,2 meter
  • Bredde: 8,54 meter
  • Dypgang: 4,6 meter
  • Bruttotonn: 555
  • Sengeplasser: 28
  • Motor: To stk. Deutz M.W.M. 2 x 6 Cylinder, diesel. 2 x 500 kW generatorer
  • Marsjfart: 5-7 knop
  • Seilareal: 650 m2
  • Seilfart: Maks 10 -11 knop

Dagens utgave av Rainbow Warrior – offisielt Rainbow Warrior II, er en ombygget Nordsjø-tråler, tidligere kalt Grampian Fame.

Skipet ble bygget om, påsatt tre master og tatt i bruk 10. juli 1989 etter at den originale Rainbow Warrior ble senket av franske spesialagenter ved kai i Auckland, New Zealand. Frankrike ville stoppe Greenpeace-aksjoner mot atomprøvesprengninger i Fransk Polynesia.

Skroget ble 2. desember 1987 tauet ut til Cavalli Island og senket med New Zealandske myndigheters velsignelse. Skroget ligger nå på bunn og danner et fiskerev.

Det 52 år gamle miljøkrigerskipet Rainbow Warrior II lå i Oslo da President Barack Obama ble tildelt årets fredspris. Et synlig slitent skip får avløsning av et nytt, topp moderne spesiallaget fartøy om to år.

Det gleder kaptein Mike Fincken seg til. Rainbow Warrior II er ikke spesielt miljøvennlig. Det nye skipet bygges spesielt med tanke på arbeidet mot klimaendring og skal bli et godt seilskip.

Motoren skal brukes så lite som mulig og utslipp og miljøbelastning lav.



Skroget grønnest

Teknisk Ukeblads spørsmål om utslipp og miljøbelastning av Rainbow Warrior II, svares meget unnvikende. Det har ikke kapteinen lyst til å snakke om.

Når vi spør om det grønnmalte skroget er det mest grønne ved skipet, smiler han og nikker bekreftende og legger til: – Ja, men vi er veldig gode på resirkulering.



AKSJON: Rainbow Warrior II var i Oslo for å inspirere fredsprisvinner til klimahandling i København.(FOTO: Tore Stensvold)

Bastard

Rainbow Warrior II er en ombygget fisketråler. Greenpeace har satt tre seilmaster på skipet.

– Dette er verken en god seiler eller et godt motorskip, sier Fincken, som er en av to kapteiner som bytter på å føre skipet.

Seilarealet på det gamle skipet er oppgitt til 650 m2. Det er ikke mye å skryte av, men gir regnbuekrigeren en fart på rundt 11 knop i god vind.



Seiler fortere

– Det er faktisk to knop mer enn vi klarer å presse henne opp i med motor, sier kapteinen, som har klart 12 knop. – Da var jeg alvorlig redd for riggen, sier han.

Rainbow Warrior III tegnes nå av det nederlandske selskapet Gerard Dykstra and Partners i Amsterdam. Byggingen vil skje ved verftet Fassmer i Bremen, Tyskland.

Greenpeace har satt opp sine detaljerte krav.



Jubileumsskip

Kjølstrekk skjer først litt ut i 2010. Skipet skal være klar til innsats i 2011, samtidig med at Greenpeace markerer 40-årsjubileum.

– Rainbow Warrior III blir et drømmeskip, sier Fincken.

Skipet får en grønn profil med diesel-elektrisk framdrift. Men i størst mulig utstrekning skal skipet gå for seil og da besørges framdriften av et seilareal på 1.300 m2.

Riggingen blir halvautomatisk og skipet er beregnet på bruk i flere klimasoner.

Skipets toppfart er oppgitt til 16 knop.

Les mer om:
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.