Om vi foretar en måling av trafikktettheten på norske veger i tettbygde strøk, er resultatet at 80 – 90% av vegbanen er tom. Kork og kø oppstår bare på enkelte steder. Mye tidstap, frustrasjon og ekstra utslipp av klimagasser under køkjøring kunne vært forhindret ved bruk av moderne teknologi.
![CEO for Atea Norge, Michael Jacobs, mener at tiden er inne for å legge ned sensorer i vegbanen når nye veger blir bygget. <i>Foto: Thor Søndenaa</i>](https://images.gfx.no/290x/2351/2351883/CEO%2520for%2520Atea%2520Norge%252C%2520Michael%2520Jacobs%255B15075%255D.jpg)
– Intelligent styring av bilen din kunne ledet deg inn på veger med mindre trafikk. Og brakt deg vesentlig mer effektivt fra sted A til sted B, forkynte Jacobs med glød.
Forutsetningen er selvfølgelig at der eksisterer kjørbare, alternative ruter i rimelig nærhet.
Bygg inn sensorer
Trafikkbildet vil kunne håndteres/analyseres i et samspill mellom sensorer i vegbanen og bilenes GPS-systemer som alle må ligge på et felles, åpent nettverk. Hver enkelt bil/bilfører får via sin GPS en egen rute å følge. Samlet blir trafikken fordelt utover vegnettet slik at kødannelsene minimaliseres.
Å rute alle over til en annen, felles trase vil jo bare føre til at korken/køen blir forflyttet fra et sted til et annet.
– Tiden er inne for at der legges ned sensorer i vegbanen når nye veger blir bygget. Den teknologiske utviklingen går så fort at alternativet blir å grave på nytt i de samme vegene om bare tre år. Noe som sikkert er mer kostnadskrevende enn å ta jobben i dag, sa Jacobs.
Klare fordeler
Moderne sensorer kan utrustes med batterier som har en levetid på rundt 20 år.
Teknologien som allerede finnes innebygd i moderne biler, er tilstrekkelig for å iverksette intelligent styring. Fordelene ved dette er helt åpenbare ifølge Jacobs.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Gevinsten ligger både i tidssparing og redusert forurensing.
LES OGSÅ: Aventi vil være midt i informasjonsflyten mellom veg og bil
LES OGSÅ: Sæviktunnelen først i Norge med automatisk varsling av syklister