Bybrua i Stavanger skal pusses opp

Skråkabelbrua over Strømsteinsundet i Stavanger sentrum har stått som et landemerke i byen siden den ble åpnet i 1978. Nå er den moden for oppussing.

Bybrua i Stavanger er en skråkabelbru (bygd etter fritt frambygg-metoden) med ett tårn.
Bybrua i Stavanger er en skråkabelbru (bygd etter fritt frambygg-metoden) med ett tårn. Foto: commons.wikimedia.org/Graeme Maclean from Glasgow, UK
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
27. jan. 2023 - 12:32

Bybrua i Stavanger har et hovedspenn er på 185 meter og en samlet lengde er 1067 meter. Brua var Norges eneste skråkabelbru som ble åpnet før 1990-tallet, og er bygget etter fritt «frambygg-bru»-prinsippet.

I dag er brua en del av fylkesveinettet i og rundt Stavanger, nærmere bestemt  fylkesvei 4566, og det er Rogaland fylkeskommune som nå har lyst ut oppdraget som omfatter overflatebehandling av alt av ståloverflater, reparasjon av betongskader og utskifting av membraner i brudekket.

Hålogalandsbrua ved Narvik åpnet i 2018. De siste årene har det vært store problemer med asfalten på brua.
Les også:

All asfalt helt ned til bart stål må vekk

Omfattende oppdrag

Det skal utføres overflatebehandling av flere stålelementer som bærekabler og stålkasse
samt utskifting av system for vannhåndtering og utskifting av detaljer som vindavstivere,
bolter, festedetaljer, sluker og rister.

Det skal også utføres noen reparasjonsarbeider på landkar i betong og vedlikeholdsarbeider med fugekonstruksjoner. Arbeidet vil også bestå i utforming av beskrivelser for gjennomføring og vurdering av risiko for HMS og YM for
alle arbeider. Eksempelvis arbeider tilknyttet overflatebehandling, bærekabler og utskifting av system for vannhåndtering. 

Mange kvadratmeter overflatebehandling

I mengder oppsummeres dette slik i anbudsutlysingen:

1. Bærekabler full / punktvis overflatebehandling: tot. 990 kvm
2. Inspeksjon, utskifting og punktvis vedlikeholdsarbeider innvendig stålkasse: 800 kvm
3. Inspeksjon og full overflatebehandling underside stålkasse: 5.450 kvm

Oppdraget skal gjennomføres mens trafikken skal gå på bru. Trafikkmengden oppgis til ÅDT 7 835.

Frist for ferdigstillelse er: 15.12.2023

Tilbudsfrist for interesserte entreprenører er Onsdag 8. mars.

At ikke alle kostnadsleddene ved vindkraft havner direkte på alles strømregning, betyr ikke at disse kostnadene ikke finnes, skriver innleggsforfatterne.
Debatt

Tåkelegging av vindkraftkostnader

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.