NCC skal bygge Strømmen bru til høyre på bildet. Oppdraget omfatter også ombygging av den gamle Nygårdsbrua i midten. Det blir bru for trikker og busser. (Ill.: Maritime Colours)

Bybaneavtaler for over en milliard

Avtalene er gjort med forbehold om Stortingets godkjenning. De gjelder bare grunnarbeid, sporlegging og kontaktledningsanlegg kommer i senere entrepriser. Alle avtaler gjelder strekninger som ligger mellom Nesttun og Byparken i sentrum av Bergen.

Svein Boasson AS fra Bergen skal ta 900 meter fra Byparken til Fjøsangerveien for 110 millioner kroner. På denne strekningen inngår det en endestasjon og to holdeplasser.

NCC tar en 500 meter lang strekning for 89,4 millioner kroner. Den omfatter blant annet den gamle Nygårdsbrua. I dette oppdraget inngår bygging av en helt ny bru ved siden av den gamle. Den nye brua, som blir 68 meter lang, blir en bilbru. Trikker og busser skal gå på den gamle brua. Begge bruene får sykkelfelt og fortau.

Fyllingen Maskinstasjon fra Bergen tar 500 meter nord i Inndalsveien for 147,5 millioner kroner. I denne strekningen inngår det en holdeplass og et verksted.

Veidekke tar en 2 400 meter lang strekning mellom Wergeland og Fantoft, som omfatter tre holdeplasser og en tunnel. Veidekke får 292,7 millioner kroner for jobben.

Den største jobben gjelder den 2 900 meter lange strekningen Fantoft-Nesttun hvor det inngår to tunneler. NCC tar denne for 373,4 millioner kroner. Oppdraget omfatter etablering av tre holdeplasser.

Hvis stortingsbehandlingen går som den skal, blir det anleggstart i januar. I så fall blir bybanen mellom sentrum og Nesttun klar til bruk i 2010