HQ: Kabeltrikkens hovedkvarter. Lengden på skorsteinen ble halvert under jordskjelvet i 1906. Kort skorstein er ikke så farlig. Dampmaskinene er for lengst byttet ut med elektromotorer.Bilde: Jan M Moberg
FLOTT: Vognene er et flott syn i San Franciscos bybilde.Bilde: Jan M Moberg
TOM: Vognen har ingen motor, men trekkes av en stålkabel i bakken.Bilde: Jan M Moberg
MOTOREN: De fire banene trekkes av hver sin elektromotor fra GE. Dagens motorer ble installert etter en totalrenovering av banen i 1984.Bilde: Jan M Moberg
SLAKK: Lengden på "motorommet" brukes blant annet til å stramme opp slakk på opptil 30 meter i kabelsløyfene.Bilde: Jan M Moberg
TREKASSE: Vognene er et stålunderstell med treboks på. Vekten er ti tonn.Bilde: Jan M Moberg
SVIDD: Når bremseklossene aktiveres lukter det fort litt svidd. Så er da også bakkene i San Francisco bratte...Bilde: Jan M Moberg
KLO: Slik ser den ut, kloen som griper over den tjæresmurte stålkabelen. Vognens fart bestemmes av hvor stramt vognføreren strammer kloen rundt kabelen.Bilde: Jan M Moberg
GREP: I enkelte kryss må vognføreren droppe kabelen. Rett etterpå siger vognen ned i en dump (bildet) der det er lett å få nytt grep om kabelen.Bilde: Jan M Moberg
TUNGT: Hendlene for å føre kabeltrikken er ikke for pingler.Bilde: Jan M Moberg
IKON: San Franciscos "cable cars" er et ikon for byen. Banen brukes mest av byens mange turister - og har vært nedleggingstruet flere ganger.Bilde: Jan M Moberg
KRYSS: Der kabelbanene krysser må en av linjene slippe grepet om kabelen - sige noen meter - for så å plukke den opp igjen.Bilde: Jan M Moberg
SYNGER: De fire kabelsløyfene varierer i lengde fra 9050 til 21500 fot. Det "synger" i bakkene i San Francisco når banen er i drift fra klokken seks om morgenen.Bilde: Jan M Moberg
HÅNDKRAFT: Vognførerne må selv ut å snu vognen i enden av banen.Bilde: Jan M Moberg
KLASSISK: Det er flest turister som bruker kabelbanen - men ikke bare ...Bilde: Jan M Moberg
JEVNT: Toppfarten på vognene er - naturlig nok - identisk med kabelens jevne hastighet på 9,5 miles i timen.Bilde: Jan M Moberg
KLASSISK: I sin tid var det et tyvetalls kabelbaner i San Francisco. De forskjellige operatørene sørget for å ha forskjellig sporbredde. Slik unngikk de konkurranse.Bilde: Jan M Moberg
SMART: Kabelbanens far eide en fabrikk som lagde stålwire - i San Francisco...Bilde: Jan M Moberg