Robothelten Optimus Prime utløste robotinteressen til Halvor Gregussson, og førte dermed senere til dannelsen av selskapet Rocketfarm.
Robothelten Optimus Prime utløste robotinteressen til Halvor Gregussson, og førte dermed senere til dannelsen av selskapet Rocketfarm. (Bilde: Skjermdump)

Bruker robothelt og YouTube til rekruttering

For å trekke ungdommen til faget har NFA laget videoer.

For å trekke ungdommen til faget har NFA, Norsk forening for automatisering, tatt YouTube i bruk. Der har NFA nå lagt ut to filmer.

Se filmene på youtube

Robothelt

Den første skal lokke ungdom til faget, og viser to yngre sivilingeniører og en automatikerlærling. Halvor Gregusson har startet selskapet Rocketfarm og utviklet verdens første robot til å bore hull. Bare på et kjøpesenter under bygging skal det bores mer enn hundre tusen hull i taket for å feste elektriske anlegg.

Gregusson forteller at det var robothelten Optimus Prime som utløste hans interesse for faget.

Elsker å skru

Så kommer lærlingen Eirik Hausberg som jobber hos Tine meierier på Jæren. Han forteller at han elsker å skru på ting for å finne ut hvordan de virker, og karakteriserer sin jobb som verdens beste.

Senere i filmen blir Siri Dragset presentert. Også hun er sivilingeniør, og forteller i filmen om sitt arbeid hos Aker Solutions der hun jobber med subsea automatisering.

Norsk industrihistorie

Den andre filmen viser utviklingen av norsk industri og den viktige rollen automatisering har spilt i den sammenhengen. Filmen forteller også historien om Norsk Forening for Automatisering fra etableringen i 1958 og fram til i dag.

Les: – NFA skal se på mulighetene for å gjenbruke teknologi fra oljesektoren i andre bransjer

Fri bruk

Begge filmene kan lastes ned fra nettsidene til NFA, nfaplassen.no. Administrerende direktør Lars Annfinn Ekornsæter sier filmene fritt kan benyttes til informasjon og undervisning.

– På våre nettsider har vi også lagt ut informasjon om utdanningsløp hele veien fra fagarbeider til doktorgrad. Vi ønsker å spre denne informasjonen og har sendt det ut til hele vårt nettverk. Via nettverket har vi også nådd mange videregående skoler, men dessverre ikke alle, sier Ekornsæter.

NFA har brukt 400 000 kroner på produksjonen av de to filmene.