arkivnyheter

Bruer og tunneler på E 6 i Alta på anbud

Tunnelene og de tre korte bruene skal bygges øst for brua over Kåfjorden til venstre på kartet. 29. og 31. mars er datoene å merke seg.
Tunnelene og de tre korte bruene skal bygges øst for brua over Kåfjorden til venstre på kartet. 29. og 31. mars er datoene å merke seg. Bilde: Ill.: Statens vegvesen
31. jan. 2011 - 20:57

Disse oppdragene ble lyst i mai og juni i fjor. Forutsetningen var da som nå at prosjektet som tunnelene og bruene inngår i, skulle være delvis bompengefinansiert. Alta kommune gikk i mot dette fordi man ville at hele beløpet skulle dekkes over statsbudsjettet. På denne bakgrunnen ble anbudsprosessen stoppet av samferdselsminister Kleppa. Senere har de folkevalgte i Alta funnet ut at de ikke kommer noen veg med forslaget sitt, og har godtatt bompengene.

De tre tunnelene er 1 200, 200 og 300 meter lange. Det skal støpes portaler i begge endene av alle tunnelene. Samlet portallengde er 100 meter. Entreprisen omfatter også anlegg av 2 380 meter E 6 i dagen og 1 400 meter lokalveger. De tre bruene har lengder på 50, 52 og 15 meter.

Oppdragene inngår i en omfattende utbedring av E 6 langs vestsiden av Altafjorden. Hele strekningen er 48,8 km lang og går mellom Alta sentrum og Storsandnes. Utbedringen er delt i 7 parseller.

Da tunneljobben ble utlyst i fjor, var bare den lengste tunnelen med. De to korteste inngår i en annen parsell. Vegvesenet har nå bestemt seg for å bygge ut to parseller samtidig. Den ene går mellom Møllnes og Kvenvik, den andre mellom Kvenvik og Hjemmeluft. Lengdene er henholdsvis 4 550 og 4 750 meter.

På parsellen Møllnes-Kvenvik inngår en skråstagbru over Kåfjorden, som er en sidearm til Altafjorden. Byggingen av brua ble utlyst i fjor høst, men det er ikke valgt entreprenør. Vedståelsesfristen er uvanlig lang.

På parsellen Kvenvik-Hjemmeluft skal en strekning på nåværende E 6 utbedres. Den jobben sendes ut på anbud i begynnelsen av mai.

Hele strekningen Møllnes-Hjemmeluft er planlagt fullført sommeren 2013. De totale omkostningene er beregnet til 640 millioner kroner. Av dette skal 160 millioner finansieres med bompenger.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.